måndag 31 oktober 2011

Hur tänker folk ?

IMGP3494
Det slog mig igår när vi var ute på Ramsvik och gick, hur tänker folk egentligen? Så himla mycket sopor och skräp som låg i strandkanten och långt uppe på land nu efter alla stormar vi haft. Alla dessa sopor kommer från havet, saker som slängs i, som ramlar av båtar, ja som bara dumpas rakt ut i havet. Hur tänker man när man dumpar sina saker i havet? Att det bara ska sjunka och sedan vara borta? eller att det är ingen som ser att det är jag eller mitt skräp så då gör det inget.. Vem skulle dumpa sina sopor utanför grinden, ingen skulle jag tro men i havet går bra..jag blir så arg! Sen står det i tidningen varje vår att kustkommunerna drar in på strandstädningen och alla turister fasar över hur det ser ut men låt bli att dumpa skräpet då, alla båtturister te x varför ska kustkommunerna betala för att städa när det borde vara självklart för alla att man inte dumpar sina sopor hur som helst i naturen.
Nu vet vi att det mesta kommer från andra länder och förs hit av vindar och strömmar men inte allt och om alla tog ansvar så.. Det mesta skräp som ligger, är plast, plast som aldrig kommer att förmultna, plast som djuren skadar sig på gamla nät som sälar fastnar i och fåglarna… Ja hur tänker folk egentligen? Jag upphör aldrig  att förvånas men blir väldigt ledsen. Om alla tog gemensamt ansvar för allt skräp så skulle det vara lättare, jag kan slänga saker där de ska vara även om det inte är mitt, så..
Var rädd om naturen!
Helena.

1 kommentar:

  1. Ja, det är verkligen sorgligt att se! Blir så förbannad...

    // gun

    SvaraRadera