torsdag 3 november 2011

Dator vila.

IMGP3419
Hur var livet innan datorn kom in i huset, eller datorerna ska jag säga?
Vi har i vår familj som består av fyra personer, 7 datorer, ja det låter helt otroligt men sant är det, alla fungerar och ibland sitter vi fyra personer i vardagsrummet med var sin dator och tvn igång samtidigt. ja det är nästan så att jag skäms bara av att skriva detta, hur blev det så här, vi kan sitta och se på olika filmer i samma rum allihop samtidigt.
För mig så har datorn varit ett sällskap, ett sätt att hålla kontakt med “yttervärlden” nu när jag varit hemma, ett sätt att vara med där det händer utan att ta del i det. När jag inte orkat prata med någon så kan jag i alla fall se vad de gör på “ face book” och på så sätt vara med.. jag kan chatta med andra människor, utan att behöva anstränga mig. Jag kan se vad som händer inom “hundvärlden” få resultat snabbt från utställningar och prov och det är bra. Facebook är ett snabbt sätt att sprida information men…det är också ett snabbt sätt att sprida andra saker, bra och kanske mindre bra. Det väljer man själv.
Men vad gjorde jag innan jag fick datorn? Hur fick jag då information och behöver jag verkligen all denna information, behöver jag veta vad alla äter en fredag kväll, behöver jag veta allt som jag nu tar in, all denna information, för den mig framåt, får den mig att må bra? Jag är inte så säker på det.
Det är kul att surfa runt på olika bloggar, få tips och idéer om en mängd olika saker men kan jag klara mig utan det, hur skulle livet vara utan den informationen, jag skulle helt klart inte önska mig så många olika springskor Blinkar men kanske inte heller bli så inspirerad att starta olika projekt här hemma. Datorn som socialt media är en bra sak men  kan jag klara mig utan den? Och hur mår jag då?
Så nu startar jag projekt en vecka utan dator. Den kommer att stängas av här och nu, så det blir inga blogg inlägg nu på ett tag, inget facebookande. Så ni som saknar mig och undrar var jag är ska veta att jag finns men syns inte just nu, är det något får ni ringa eller komma förbi Blinkar
Ha det bra, Helena.

1 kommentar:

  1. Ja ibland undrar man hr man klarade sig förut. Men jag funderade en stund och kom fram till att, visst klarar jag mig utan datorn, men den har förenklat mycket. Det är t.ex så enkelt att betala sina räkningar nu m.m. Och tänk så mycket härlig inspiration och glädje jag har fått av bloggandet. Jag har dragit ner antalet prenumerationer på tidningar numera, för man får ju så mycket ideer bara genom att bläddra bland bloggarna. Visst kan man ta sig lite datorvila emellanåt, men utan den, det skulle jag nog inte vilja vara :-)
    Ha en skön dag och må så gott! Kram Åsa.

    SvaraRadera