torsdag 10 november 2011

En vecka!

IMGP3511
En vecka nästan helt ouppkopplad.
Hur gick det då, hur kändes det?
Ja i början var det svårt, eller inte svårt men annorlunda konstigt. Jag brukar oftast sätta mig vid datorn en stund när jag inget har att göra eller tar en paus i det jag håller på med. Så vad skulle jag nu ta tag i…. bara vara kanske Blinkar
Detta avbrott i uppkopplingen, har gett mig tid att tänka, tid att känna och tid att utvecklas. Jag har funderat över detta ständiga mediebrus jag omger mig med och på vilket sätt det påverkar mig.
Vad jag upptäckte var att det påverkar mina tankar, jag var i tanken, i vad jag sett och läst, funderade över lösningar på andras problem som jag läst på te x facebook. Utan att vara riktigt medveten om det så påverkades jag av andra människors status uppdateringar. jag började då iaktta mina tankar, vad var det egentligen jag tänkte på? Ganska spännande och lite omtumlande, för en stor del av tankeverksamheten rörde saker som inte var kopplade direkt till mig, varför ska jag gå runt och lägga energi på andra människors problem eller andra händelser som jag inte kan eller ska påverka ? Det finns undersökningar om hur många tankar man tänker varje dag, lite oviktigt kan man tycka men om man som jag nu gjort ser och är medveten om sina tankar så är det ganska skrämmande, hur mycket energi jag lägger, helt i onödan på andra människors liv. Jag tror inte jag på något sätt är ensam om detta, eller att det beror på att jag har för lite att göra Blinkar Jag gjorde det förut också, alla de samtal man går omkring och ältar, varför sa jag så, varför sa hon så, hur skulle jag sagt i stället, alla dessa tankar man tänker, ibland helt i onödan.
Jag var inne på facebook i morse och fann då att inget har ändrats, samma människor med samma sorts uppdateringar men nu kände jag att, nej detta är inget jag saknar. Inget jag har behov av. Jag kommer att ha kontot kvar, för visst är det ett enkelt sätt att ta kontakt med någon man saknar. Jag får snabbt information om saker som jag undrar över, träningar, resultat osv.. men mer kommer det nog inte att bli!
Vad jag saknat under denna vecka var bloggarna jag följer, inspirationen till att starta projekt men samtidigt så finns den inspirationen inom mig, så om jag i stillhet funderar över vad jag vill och behöver göra, vad jag verkligen vill göra för mig själv, då kommer den att komma, för att jag verkligen vill det.
Så hur gick det då?
Jo det gick bra, kändes svårt i början men jag vande mig, har smygläst lite på mina favorit bloggar från makens dator. Lite som att smygröka när man sagt att man slutat Blinkar
Hur kändes det?
Ja det kändes i början som om jag var helt ensam, helt från kopplad .. lite läskigt faktiskt, fick använda telefonen igen… Lermen jag ska säga att jag vande mig snabbt och det var otroligt skönt.
Denna vecka har varit nyttig för mig. Jag har lärt mig saker om mig själv och sett på andra saker från en annan vinkel. Mitt dator och medie användande har ändrats och jag mår bra av det.
Ha det bra, Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar