torsdag 19 juli 2012

Funderar lite….

IMGP5560 (640x425)
Vad är en upplevelse?
Det vet väl alla, kan jag tänka, det är ju när det händer något utöver det vanliga, när man gör en resa eller när man föder barn eller… ja det finns väl mängder med upplevelser.
Så varför skulle jag fundera på det?
Jo jag hade en tanke om att göra en upplevelse serie här, vi ska fara iväg med husvagnen ett tag, ingen speciell plan för vart vi ska men turen går uppåt mot Örebro med diverse stop på vägen och jag hade en tanke om att dela med mig av minst en upplevelse varje dag.
Det var då jag kom att fundera på vad en upplevelse egentligen är.
Jag har nu varit sjukskriven i snart två år och livet går i en vanlig ganska så små tråkig lunk. Jag tycker själv inte att det händer så mycket, inget som jag direkt skulle vilja beskriva som en upplevelse.
Det var då jag började fundera över vad en upplevelse är. Jag har upplevt mängder med möten, läkare, sjukvårdspersonal, magnet röntgen följd av 3liter vatten som skulle ut på en resa till Landvetter för att hämta dottern, kissnödig i bilkö i Tingstadstunneln, det är en upplevelse Blinkar  Att vaken få en cancertumör bortopererad av en härligt go läkare med glada sköterskor vid min sida, det är en upplevelse. Besök på onkologen och att medvetet ta ett beslut om att inte strålas och vara trygg i det beslutet, det är en upplevelse. Se dottern ta studenten… ja listan kan göras oändligt lång på saker jag upplever. Men jag tänker inte på det som upplevelser, det är saker som händer bara, saker jag är med om… Går livet bara utan att jag tänker på alla häftiga saker jag upplever? Ja så är det!
Nu startar projekt, Upplevelse, varje dag under två veckor ska jag försöka uppleva livet, verkligen se och känna vad som händer! Välkomna att följa med på min resa, kommentarer uppskattas!
Ha en fin dag, Helena.

1 kommentar:

  1. Vilken bra idé! Jag kommer att följa dig varje dag. Själv kommer jag att resa åt andra hållet. Först ner till Norrköping och sen till Göteborg nästa vecka. Ha det så bra på er tripp och var rädd om dig!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera