fredag 28 september 2012

Fornminnen, tatueringar och lite annat!

IMGP6259 (640x425)

Fornminnen ja, finns det någon plats i Sverige som är så fullt med dessa som i Bohuslän? Ja antagligen så gör det väl det men här finns de i varje buske, små skålgropar, hällristningar, ben och flinta bitar osv… Ställer till med en hel del bekymmer gör det.

Vi har nu beslutat att tillsammans med några grannar ansluta oss till det kommunala vatten och avloppsnätet, en dyr historia, trots att ledningen går bakom våra hus.. Hela åkern är ett fornminne!! Eller, för hundra år sedan hittade någon något där och det klassades då som fornminne. Så för att få gräva så måste vi ha en arkeolog med oss och dessutom betala dess lön och en massa andra avgifter.. Men nu verkar det lösa sig med tillstånd och annat så har vi tur kan arbetet sätta igång i slutet av nästa vecka och vi hoppas att man inte hittar något i jorden för då blir det väl aldrig färdigt Blinkar

Tatueringar då, hur kommer det sig? Jo äntligen har jag varit på Sahlgrenska och gjort det sista på bröstrekonstruktionen!! Tatuering av bröstvårta och vårtgård, hur det blev vet jag inte än för tejparna ska sitta tills i kväll men jag hoppas det blir snyggt för det går liksom inte att göra om.. Lite obehagligt var det allt, inte som när man ser på tv, här var en maskin med 7 nålar som rispade upp huden, det gjorde inte ont alls, har inte så mycket känsel där och de bedövade runt men dagen efter så sved det bra.

Annars rullar det på som vanligt här hemma hos mig, saknaden efter stora dottern är stor, attans vad tomt det är utan henne men hon trivs och mår bra där hon är så jag får väl vänja mig.. Idag skiner solen och det blåser bara lite lagom så tvätten kanske kn torka, har regnat nåt så otroligt i natt, jag vaknade flera gånger av att det dånade mot huset.

Önskar er en fortsatt fin fredag, Helena.

2 kommentarer:

  1. Joo då....Jag vet allt ett ställe där det finns ännu mer av fornlämningar. HÄR! Man blir så trött på det där. Varenda liten stenhög ser dom som en grav nu för tiden. Till och med sånt som har kommit till i modern tid. Skulle det vara en grav, måste väl någon ha begått en kriminell handling...Ha ha ha...
    Uppland är ett riktigt råttbo när det gäller fornlämningar kan jag säga.
    På våra nutida kyrkogårdar är det ju så, att när en grav inte tas om hand längre av olika anledningar, återgår ju gravplatsen till kyrkan och någon annan får den platsen. Inte fasen görs det några utgrävningar där inte!
    Var sak måste ju ha sin tid liksom.
    Oj oj oj...jag hade kunnat skriva huuur mycket som helst om det här, men det ska jag inte.
    Lycka till med din nya tatuering och ha en skön helg!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte nästa att det var så hos dig också ;)

      Radera