fredag 1 mars 2013

Egentid!

IMGP7206 (425x640)
Läste just en fråga på FB, vad är egentid?
Denna fråga fick mig att fundera över det begreppet…
För mig är det tid man ger sig själv, tid utan krav på prestation av någon sort, visst kan det vara en joggingtur men då i väldigt sakta mak utan brus i lurarna Blinkar. En tur då ingen pulsklocka finns med, ingen tidspress, ingen prestation alls, utan en tur då jag hör min andning, då jag känner min kropps rörelse, då jag kan stanna vid groddammen och se allt det vackra, då jag hör fåglarna, och då jag kan stanna en stund om jag möter en vän, då jag lyfter huvudet och ler mot någon jag möter.
Egentid är den stund jag ger mig själv för att själen ska komma ikapp!!
Nästa tanke blev… när slutade jag att ge mig själv den tiden?
När barnen var små införde jag, “mammafri tid”, inspirerad av jobbet sk “barn fria tid”, den tid vi har på arbetet då vi kan gå i från barngruppen och sätta oss i lugn och ro för planering mm..När vi kom hem efter jobb och förskola, satt ungarna en stund och såg på film och varvade ned efter dagen, jag satte mig en stund i solen med en kopp kaffe och en tidning, ringde det och någon frågade efter mig, svarade dottern att “nej det går inte hon har mammafritid” Blinkar
En stund på dagen då jag inte var Mamma eller Fröken utan bara Jag!
Minnet känns skönt, en stund då vi alla kopplade ned oss efter dagen..
Vad är egentid för er??
Önskar er alla en fin fredag och en trevlig helg!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar