söndag 5 maj 2013

Vardagsbalans del 2!

004 (640x425)
Nu är det vår hos mig, även om den är lite försiktig i år. Ingen riktig värme än, frost på nätterna och kalla vindar men bilden är tagen i förra veckan, så blommor och fjärilar har vi.
Funderat lite mer på det här med vardagsbalansen. Alla är vi olika och har olika sätt att hantera det som stressar oss i vardagen och jag kan bara skriva och beskriva det som gäller för mig. Att jag tyckte det fungerade som jag hade det förut, för inte var det väl vardagen som stressade mig… det var allt omkring min sjukdom och tankar osv som styrde och visst är det en stor del men inte allt.
Det var ju så här jag var, full fart med många järn i elden, inga fel i det men när elden slocknat och järnen så att säga fortfarande ligger kvar då kommer stressen smygande, hur ska jag göra för att få igång det??? Behöver jag få igång det och om inte.. vad ska jag då göra…
Då får jag börja sortera, hur många vill jag ha kvar, hur mycket brinner jag för dessa saker, vilka har gjort sitt, det gäller både aktiviteter och människor, låter kallt kanske men ibland brinner jag i onödan och värmer folk som inte behöver det längre. Mina barn är stora nu och kan värma sig själva och behöver få göra det. fundera och plocka bort, fundera och plocka bort… osv..
Tankar som styr det har vi nog alla men det gäller att observera och själv vara den som styr utifrån vad jag vill.
Att sortera i sina tankar, styra upp och sedan sätta igång. Jag blev ibland och blir fortfarande överfallen av mina tankar, allt på en gång och står som förlamad, var ska jag börja? Då får jag sortera och ibland delegera, behöver just jag göra allt som behöver göras?
Maken kan dammsuga, jag kan sätta en deg för att sedan hänga tvätten.
Jag kan sätta mig ner och fundera vilken övning hundarna behöver idag och sedan göra det och bara det, inte lägga till mera under tiden.
Behöver vi handla och i så fall vad, göra en lista, kolla i skåpen vad som behövs och sedan låta någon annan handla.
Att sortera och strukturera mina tankar hjälper mig att få balans i min vardag.

Tanke – planering- utföra- och avsluta!
Avsluta är för mig det viktigaste, avsluta och plocka undan allt som jag använt, det är skönt för mig! Ingen dammsugare framme längre Blinkar
Så försöker jag göra!
Önskar er en fin söndag!!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar