tisdag 17 september 2013

Jag duger som jag är… ?!

Tvååker 056 (640x425)
“Jag duger som jag är”
“Man ska sluta jämföra sig med andra”
Två meningar som i stort sätt varit mitt mantra de senaste åren, jag är bra som jag är, jag måste sluta jämföra mig med andra, då slipper jag stressen.
Men är det så?
Jo jag duger som jag är men… jag är inte nöjd där. Mitt mål är att bli den bästa av den jag kan vara. Jag duger när jag visar min hund, han står som han ska och vi vinner ibland… räcker inte det kan man undra. Nej för jag vet att med träning och genom att se och jämföra mig med de som är bättre, så kan jag utvecklas och bli ännu bättre på att visa hund.
Jag kan inte bli bäst på allt här i världen men jag kan bli den bästa versionen av mig på de saker som intresserar mig.
Ja jag ska sluta jämföra mig med andra, andra som gör saker jag inte är ett dugg intresserad av eller kanske till och med människor jag inte gillar.
Hur kan man då jämföra sig med människor man inte gillar, ja det handlar för mig om en strävan efter att bli accepterad i gemenskapen. Vad jag nu lärt mig är att, jag vill inte vara med i gemenskapen om det betyder att jag måste bli någon jag inte tycker om.
“ Man behöver inte alltid visa sig från sin bästa sida. Är den tillräckligt bra så lyser den igenom”
Ja så är det, är jag i en gemenskap där jag får vara den jag är så räcker det. Räcker det inte eller jag är med människor som inte väljer att se,är det mitt eget val att bryta mig loss.
Genom att intala mig att jag duger som jag är så stagnerar jag i min utveckling och det vill jag inte, det räcker nu.
Genom att jämföra mig med andra som jag tycker har bra egenskaper, så sporras jag att utvecklas!
Jag kommer aldrig att bli bästa på allt men jag kommer att bli väldigt bra på det jag vill, resten klarar jag om jag måste och kan då ta hjälp av de som är bäst på just det!
Så tycker jag Blinkar
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar