tisdag 25 februari 2014

Bokrean..

Så var det dags, idag startar årets bokrea!
Det är dock inte som det var förr, inte för mig i alla fall. Jag är en bokslukare av stora mått, har alltid en men oftast flera böcker på gång samtidigt. Men numera lånar jag dem oftast på biblioteket, köper bara om det är något jag verkligen vill läsa direkt och inte vill vänta på att biblioteket ska köpa in.
Förr då sparade jag varje lite peng, ja sånt där små skrammel i plånboken i en burk, för att sedan växla in på banken ( kan man det numera?) i alla fall så använde jag dessa pengar till böcker på just bokrean. När katalogen kom med posten så luslästes den fram och tillbaka i flera dagar, vad skulle jag ha? För att sedan skriva i listan som då fanns längst bak i katalogen, man kunde förbeställa och sedan hämta sin bok kasse, vilken lycka!!
Sen blev det en tur in med barnen och de fick fritt välja var sin bok som var deras egen, böcker som sedan lästes högt vid sängdags. Jag har alltid högläst för mina barn, varje kväll sedan de var riktigt små, allt från Astrid Lindgren till Harry Potter… Även efter det att de lärt sig läsa själva. Det blev en trevlig avslutning på dagen.
Nu är inte bokrean samma högtid för mig som den en gång var, inte kan man längre förbeställa, inte köar folk på natten innan, inte öppnar bokhandeln vid midnatt för de verkliga fantasterna… nej det är inte som förr Blinkar
Men vad gör väl det, allt förändras… går nog in en sväng i morgon när jag ändå ska till stan, kommer nog ut med en bok kasse…..
Här har det äntligen slutat att blåsa, himlen var vackert rosa på morgon promenaden, så det verkar bli en fin dag. Kroppen känns lite sliten, så jag har bestämt mig för att börja jobba en timma senare, känns skönt att själv kunna bestämma just nu..
Önskar er alla en fin dag!
Helena.

1 kommentar:

  1. tycker inte att det är någon bok som lockar direkt... skulle vilja ha en bok om virkning möjligtvis! ;)

    SvaraRadera