lördag 15 februari 2014

En dag som gjord för…

036 (640x425)
Att kura inomhus, uppkrupen i soffhörnet med en filt, en bra bok och kanske en påse godis.
Det snöar stora blöta flingor här, blåser gör det också, himlen är grå, på vägen ligger flera centimeter med snöslask…men fåglarna sjunger, det hörde jag när jag var ute och hämtade tidningen. Eller kanske ropar de på hjälp Blinkar
Ja som sagt en bra bok är härligt när vi har sånt tråkväder.. igår lyssnade jag färdigt på Ninnie Schulmans bok “Svara om du hör mig”, den var bra men som alltid med “serie”böcker, ja böcker med samma miljö och personer så är det nog bra om man läst hennes tidigare. Denna utspelar sig under älgjakts veckan, en person ur jaktlaget blir skjuten på sitt pass och hans dotter som var med är försvunnen, en ganska spännande historia med ett oväntat slut.
Den var helt klart läsvärd tyckte jag som läst alla hennes tidigare böcker, jag gillar Värmland och småstads mentaliteten, alla känner alla och vet vad som händer.. osv!
Nu har jag börjat på Lucy Dillons senaste “ Tango för vilsna själar” hoppas den är lika underhållande som hennes tidigare böcker, även här en småstads författare som skriver om vanliga men lite ovanliga människor, en trevlig historia att sjunka ner i soffan med…
Nora Roberts “Värdshuset” har jag läst klart för länge sedan, har bara inte kommit mig för med att skriva om den. Ingen bok som går till historien om man så säger, en bok som verkar skriven ur en mall, som de flesta av hennes “serieböcker” hon gör en serie på tre böcker, med tre tjejer, (en bok för varje tjej) som i sin omgivning har tre killar som de i början inte gillar men självklart gifter sig med på slutet… bla bla.. osv… En slags hjärnavkoppling att läsa men som blir lite för förutsägbar, antagligen blir den en “väntrumsbok” att ha med i väskan och fördriva tiden med utan att jag behöver anstränga mig, tills jag en dag lämnar den i ett väntrum för någon annan att plocka upp. Jag gör ofta så med böcker, lämnar dom i väntrum eller på tågstationer.. för att någon annan ska ta vid.
Som sagt så blir det en slappardag här, känner mig lite, allahjärtansbakis idag, det var otroligt mycket att göra på jobbet igår och som alltid när det blir många kundkontakter så blir jag hjärntrött. Men det är roligt och jag blir bättre, för varje dag lite bättre…
Önskar er alla en fin lördag!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar