söndag 2 mars 2014

Ute och cyklar!

Första utmaningen avklarad!!
I samband med utbrändheten miste jag mycket av min balansförmåga. Hade i början svårt att gå rakt, ramlade ofta in i dörrposten när jag gick in i ett rum, tappade balansen när jag gick på vägen och det passerade en bil osv.. det var otroligt jobbigt och handikappande. 
Jag gick i skogen med hundarna, inte på vägen, för i skogen såg ingen när jag ramlade... Men också för att träna balansen, det är otroligt bra att gå i mossa, upp på stenar, balansera på stockar och annat. Balansen blev sakta bättre men den är fortfarande, ibland inte helt ok, speciellt om jag är i en rörig miljö med många människor och mycket ljud.
Att inte helt lita på att jag kan gå som "vanligt folk" är för mig jobbigt, ja det är pinsamt att ta snedsteg och vingla in i saker... så cykla har jag inte gjort på väldigt länge men längtat lite efter...
I somras köpte jag mig en ny cykel, för jag skulle göra det, jag skulle cykla. Denna nya fina vita cykel har nu stått i boa och retat mig .. nästan hånat mig... "här står jag och bara väntar på dig din fega stackare"...
Så, nu i utmaningens månad, bestämde jag mig för att testa. 
Tog en väg där det inte är någon större trafik, för bilar är fortfarande obehagliga att möta. Med ångestskräck i hela kroppen så vinglade jag iväg..
Och det var som man säger "det är som att cykla, har man en gång lärt sig så sitter det i kroppen" :)
Det gick bra men attans vad jobbigt det var, blev alldeles svettig!
Ja nu är jag stolt över mig själv, har kommit över en tröskel och vågat utmana min rädsla!!!
Helena.

2 kommentarer: