fredag 30 maj 2014

Lycka är!

009 (425x640)
Att sova tills jag vaknar av mig själv, utsövd och pigg!
Att ta med hundarna upp i skogen för en morgonrastning, se dom noga kontrollera nattens doftspår och höra fåglarna sjunga.
Att dricka morgonkaffe i solen på en sten i min egen trädgård. Se humlorna surra i blommorna och solens värme mot ansiktet.
Ja, jag är en rik och lycklig människa som har en egen trädgård, ett eget hus att bo i, som slipper trängas med en massa människor i morgontrafiken på vägar, bussar eller i tunnelbanan.



På tal om humlor och bin, fastnade jag igår kväll framför ett program på tvn som handlade om just det. Det handlade om hur vi de senaste 50 åren förändrat i jordbruk och natur så humlor, bin och andra insekter dör ut. Hur man numera föder upp bin som transporteras på lastbil och sätts ut i fruktodlingar, de flyttas flera gånger under året på lastbil långa sträckor, gör sitt jobb och sedan flyttas igen, dör de så byts de ut.. Helt hemskt!!
Ska det behöva vara så?
Här klipps alla vägkanter ett par gånger varje sommar så alla vilda blommor dör, visst förstår jag att man ur trafiksäkerhets synpunkt behöver göra det vid stora vägar men varför här på våra småvägar? Helt onödigt tycker jag. Har en granne längre bort på vägen som för flera år sedan hade en stor äng mellan sina hus, en äng med klöver, prästkragar och massa vackra vilda blommor men där det numera är gräsmatta, som de klipper flera gånger i veckan, finns inte en levande växt där nu mer än gräs, som blir gult. De trimmar kanterna upp till vägen så inget finns kvar, det är sorgligt att se det.
Man slår ängar innan klövern hinner gå i blom så ingen mat för bina där..
I min trädgård kommer det i sommar att planteras växter för bin, humlor och fjärilar, ska köpa klöver frön också tänkte jag och sprida lite här och var där de kan få växa och blomma i fred!!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar