torsdag 11 september 2014

Det finns hopp om livet igen!

027 (425x640)
Jo då, jag ska nog överleva denna förkylningen också. Även om det vissa dagar känns tufft Blinkar
Solsken och värme gör gott i själen. Vi har haft några riktigt fina dagar här på kusten, dimma på morgnarna men sen spricker det upp och solen kommer fram. I solen är det riktigt varmt och skönt men i skuggan kyligt, som det ska vara i September.
Kan sitta ute och läsa en bra bok med kaffekoppen bredvid, sämre sjukperioder har jag haft..
Kom att fundera över detta här en dag när jag sakta strosade runt med hundarna i skogen. När jag jobbade på förskola var vi ständigt infekterade, inte bara jag utan de flesta arbetskamrater också och vi jobbade som vanligt, i med en Ipren bara och sedan var det , kanske inte full fart men nästan. Var man någon gång så dålig att man stannade hemma så var det dåliga samvetet en ständig följeslagare.
Det var många morgnar jag bara önskade att få hoppa av Ekorrhjulet och stanna i sängen. Men det konstiga är, att när jag väl ramlade av och inte kunde jobba längre, då kämpade jag som en tok för att komma på igen. Att få börja jobba var min högsta önskan.
Hur tänkte jag där?? Ja det har jag många gånger undrat över…
Att ha ett jobb ger en viss status. En av de första frågor man får när man möter någon ny är ju “Vad jobbar du med då” och jag som varit hemma får oftast frågan “Har du börjat jobba än”. Jag kan säga att jag jobbar hela tiden, jobbar med mig själv för att kunna må bra igen. Jobbar här hemma med att ha ett fungerande hem, rena kläder och mat på bordet.
Jag kallar mig numera “Anställningslös” inte arbetslös, för arbete har jag hur mycket som helst! Men att leva på bidrag är hemskt, inte för att jag lider ekonomiskt men självkänslan är inte skön. Att i slutet på månaden få en lön som jag tjänat ihop till genom att arbeta, att ge något tillbaka till samhället är något jag längtar efter. Samtidigt så ger jag hela tiden, jag ger till mig själv , jag ger till min familj, jag ger till världen genom att finnas och vara den jag är men det värderas inte på samma sätt!
Arbete värderas utifrån hur mycket man, inte gnäller kanske men hur mycket man ställer upp på arbetets regler.. ohh vad du är duktig som kämpar dig hit fast du är sjuk.. hmmm… jobbar du när du har så ont i ryggen, vad duktig du är..hmmm..
Nej ni, det Ekorrhjulet hoppar jag inte på igen men ett arbete det finns det för mig, någon dag, någonstans och tills dess så får jag gå här hemma och snora Blinkar
Brödet gräddas i ugnen och middagen puttrar på spisen, väl aktiverade hundar sover gott i soffhörnet, för här är ingen arbetslös!!
Ha en fin dag mina vänner!!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar