onsdag 3 september 2014

Det här med att rensa ut och ha köpstopp!

morgon 022 (425x640)

Jag har rensat de senaste åren av olika anledningar, den första och största är nog det, att jag behövde göra mig av med gammalt bagage för att komma vidare i livet.

Där har jag lyckats bra kan jag känna.

Att jag nu gör det beror på att jag vill ha ett enklare liv.

Ett renare hem, både energimässigt och lättstädat.

För mig känns det tyngande att ha en massa saker omkring mig, det blir som att vada i sirap, segt och tungt. Alla är vi olika och vill ha det på vårat eget sätt men jag behöver luft och rymd omkring mig. Förut var min dröm inredning den engelska cottage stilen med tunga gardiner, tjocka mattor och en mängd olika saker överallt. Men nu har jag helt släppt det tänket och vill i stället ha rymd och öppna ytor.

Jag tror att det har att göra med min inre förändring, jag behöver inte längre ett skydd mot yttervärlden i form av saker. Visst gillar jag att dra för gardinerna, krypa in under en filt och tända ljus men bara när höststormarna ryter utanför.

Renare ja, det är så otroligt mycket mer lätt att städa när jag inte har så mycket grejor överallt, det jag har behöver jag och det mesta har sin egen plats, lätt att röja undan.. Ett plus är att jag nu hittar det jag ska ha nästa direkt, jag kan öppna skåpet och ta fram allt jag behöver när jag ska baka eller laga mat. Har inte tre burkar bakpulver med en liten skvätt i alla..osv. Inte riktig färdig än men det går framåt, skåp för skåp.. Senast idag har hyllor och skåp i badrummet fått sig en genomgång, hur mycket plåster behöver man? Det blir så när jag inte har överblick, då köps det nytt när man inte hittar..

Köpstoppet är inte för att spara pengar! (Även om det är trevligt)

Nej det handlar om att bryta ett mönster (skäms lite där) jag upptäckte när jag höll på att, jag hade kläder och saker som var helt nya. Saker jag köpt men aldrig använt. Typ, “tag 3 betal för 2 “.. köp! Gav bort 2 helt nya jackor förra hösten, använda ett par gånger, bara för att jag inte gillade dom och köpte genast nytt…

När jag nu rensat bort allt jag inte ville ha eller som inte passade bestämde jag mig för att nu kommer inget nytt in igen!! Slut och Stopp! Det jag har ska användas.

JAG VILL LÄRA MIG LEVA ETT ENKLARE LIV! och detta är ett steg på vägen…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar