lördag 29 november 2014

Att vara sann mot sig själv…

022 (640x425)

Ja att vara sann mot sig själv är en viktig sak.

Att verkligen se och känna varför man gör saker. Är det för att jag vill det, för att det känns rätt och bra för mig och min omgivning.

Eller gör vi saker för att vi tror att vår omgivning kräver det av oss, gillar oss bättre, beundrar oss för vår duktighet.

Eller gör vi det kanske för att vi alltid gjort så, vår mor gjorde så och hennes mor före det? Alla andra gör så, grannen och fröken i skolan sa att så gör man.

Ibland kan det vara bra att stanna upp en stund mitt i det vi gör och fundera.

Är detta vad jag känner är bra/rätt för mig, just mig och ingen annan? Om inte, måste jag då göra detta`? Absolut är det så att vissa saker behöver göras även om inte hjärtat är med men inte allt.

Nästa på listan Blinkar

Vem är jag när jag gör något jag inte riktigt gillar? Är jag “Häxan surtand”, bitchen från hell eller helt enkelt bara en trött kvinna som säger “jaja jag gör det”..suck.

Det går att ändra sig, jag kan göra något jag inte riktigt vill med ett leende och en varm hand, just för att jag är medveten om varför jag gör det. Jag kan också välja bort en mängd olika saker som jag inte gillar med gott samvete, därför att jag tänkt till. Jag måste inte älska och beundra varje människa jag möter men jag kan för den skull välja att ge dem ett leende och ett trevligt bemötande.

Att välja bort bitchen i mitt liv är en härlig handling både mot mig själv och min omgivning!

Önskar er alla en trevlig helg!

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar