måndag 22 december 2014

Grinchen!

Efter några sjukdagar i sängen är jag nu nästan tillbaka på benen igen. Blev rejält dålig denna gång men valde att bädda ner mig och sova bort det istället för att fortsätta julrusa runt och greja.

Grinchen har alltid varit en av mina favorit julfilmer, så igår bäddade jag ner mig i soffan och såg den i lugn och ro. Denna gången såg jag den från ett nytt perspektiv med nya ögon kan man säga. Kanske bara jag som inte fattat budskapet med filmen förut, bara sett den som underhållning och tyckt att han var lite kul som förstörde julen så…

Men den filmen har ett budskap och ord som verkligen är viktigt, en film man ska se med sina barn för att sedan verkligen diskutera, vad säger han, hur beter sig de som bor i staden.. osv.. en film som borde användas som undervisnings material i skolan.

Vad är egentligen julen? Om man bortser från de som väljer att fira jesufödelse ( som antagligen var i Mars och inte December) varför firar vi jul? Är det för att stressa runt efter de finaste(dyraste) presenterna, det mest julstylade hemmet, den vackraste granen eller som i Amerika de vackraste juleljusen på husen?

Grinchen som säger att – Varför köper ni alla dessa saker, de hamnar hos mig i era sopor… Hans hemmagjorda julklapp,skrattades ut av alla. Han hånas och stöt bort för att han ser annorlunda ut. Alla de som bor i staden gaddar ihop sig i sin rädsla för någon som är annorlunda och de låter sig styras av en liten rädd girig man som omger sig med beundrande ja sägare.. de är lyckliga i sin lilla bubbla och tänker bara på att just de ska ha det finaste bästa.. lite likt vissa politiska partier.. hmm skrämmande.

I år väljer många av mina vänner att inte sända julkort, istället sätter de in en slant hos cancerfonden, vissa väljer bort julgran och skänker den pengen till något annat. Man ser mer och mer hur människor väljer bort en del av sitt överflöd och ger till någon som inte har och det känns skönt. I affären finns en “Handla för andra” vagn där man kan ge.

Samtidigt finns sidor på nätet där filmer sprids, filmer på rädda giriga små människor som spottar på tiggare. Ja det finns alltid “rädda små människor” på alla ställen i världen, människor som antagligen behöver en kram men som satt upp en fasad som skrämmer, inuti dessa människor finns en liten ensam människa som antagligen ropar se mig hör mig rör mig, varför får de och inte jag…

Ingen kan göra allt men många kan göra lite och om många människor väljer empati och vänlighet så kommer det att vinna i slutändan.

Jag väljer att ge av det jag har, att dela med mig, av min tid till den som ber om hjälp, av de kläder jag inte längre behöver osv.. Man behöver inte helt osjälviskt ge bort allt man har och leva spartanskt men man kan ge en liten del, för är man många blir den delen stor i slutändan!

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar