tisdag 26 augusti 2014

Gör om, gör rätt…

020 (640x425)

För några år sedan hade jag som nyårslöfte att inte slänga så mycket mat. Jag skulle spara rester och frysa in, för att sedan snabbt kunna ta upp och tina något när hungern satte in.. En bra tanke och det löftet följde jag.

Idag när jag frostade av frysen hittade jag en mängd, ja en hel massa små och större burkar med mystiska saker i … Jag följde alltså hälften av löftet. Jag fryste in överbliven mat, istället för att slänga den. Det jag inte gjorde var att ta fram och äta den!

Så nu blev maten slängd i alla fall, nej jag tänker inte tina alla rester av olika grytor och annat som jag inte ens vet vad det är, utan det åker i komposten!

En mängd olika rester av frukt och bär åkte ner i grytan och blev till kräm, det var många år sedan jag kokade kräm sist, måste varit när barnen var små… vet i alla fall en som blir glad nu och det är maken, han gillar kräm Blinkar

Så nu är frysen ren och det som ska sparas inlagt och jag kan känna att det blev som med garderoben efter sista rensningen.

Jag har överblick, ser direkt vad som finns och kan ta det jag behöver.

Idag skiner solen åter hos mig men det var ruggigt kallt i morse. Önskar er alla en fin dag!

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar