fredag 11 augusti 2017

Plogga är det nya!

Plogga är det nya ordet! Vad är det då kan man undra? Jo det är att ensam eller i grupp jogga och plocka skräp i naturen, staden eller vart just du väljer att lägga din jogging runda. eller ja man behöver inte jogga eller springa, det kan vara att man tar med en påse när man går in dagliga promenad med hunden eller så, och fyller den med skräp. 

Lite skämmigt eller? 

Gå runt så där som någon kuf och plocka skräp.. Och varför ska jag plocka upp något som inte jag slängt?

Ja lite skämmigt kan det kännas. Jag har plockat nästan varje dag i flera år, blir vansinnig på allt skräp som bara dumpas genom bilfönstret eller på annat sätt lämnas i naturen. Men visst känns det lite konstigt om någon ser mig. Varför egentligen, det ska väl inte vara konstigt eller skämsigt, det är väl bra att man gör något för miljön men så är det. 

Så bra nu att detta tas upp, blir till folkrörelse, visas upp både på tv och nätet, folk som går samman i grupper och plockar upp sådant som annars skulle ligga kvar. Genom detta tar man bort skäms stämpeln och gör detta till något helt naturligt, så himla bra.

Sveriges natur är fantastiskt vacker och vi har möjlighet att röra oss nästan som vi vill i den men vi behöver vara rädda om den. Fina fiskesjöar har vi, där man får fiska men på Dalslands turen såg jag  lämningarna.. På flera ställen där det fiskas låg det mängder med skräp, burkar, påsar och så dessa små vita papper.. kissa gärna i naturen men gräv ner pappret du använt! När vi för några år sedan var i Sälenfjällen en sommar och vandrade uppför en av skidbackarna såg jag vad som göms i snö... så mycket skräp som kommit fram ur tö... och runt om i stugområdet, blä för hur folk beter sig!

Nej ut och Plogga nu, ta med en kasse på promenaden, plocka ett skräp i alla fall, är vi många så gör vi skillnad!!

Ut och rör er i naturen eller var ni vill men... Leave notingh but footprints!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar