onsdag 22 maj 2019

Annorlunda aktivitet.



I söndags var vi på familjedag med makens jobb.

 Vi var ute på Ramsvikslandet vid Grosshamn, där fick vi se hur man fångar in och ringmärker fåglar, hur de vägdes och mättes och registrerades. Intressant och vilka kunniga människor.

 För mig var det typ smågrå fåglar men de berättade om deras olika egenskaper, hur just den fågelns läte kunde identifieras osv vilken kunskap. Vi fick se och om man ville vara med och hjälpa till när fåglarna lugnt togs loss ur näten för att sedan hanteras och därefter släppas igen.

 Vi fick en guidad vandring bland alla de växter som finns. Minsta lilla blomma kunde de berätta om, ja det var verkligen intressant och något jag kommer göra om. Västkuststiftelsen som förvaltar alla naturområden som finns här utmed kusten anordnar guidade vandringar på flera olika ställen, det är bara att gå in på deras hemsida för att hitta plats och datum. 


 Jag köper med gott samvete mitt kött från Kustcharken från djur som lever så här! De går helt fritt och betar bland fikande besökare ;) doppar klövarna i havet och svalkar sig när de blir för varma... Även om jag själv tycker det är lite obehagligt när hela flocken promenerar fram lite hur som  men vi är ju på besök i deras sommarhagar så...

Ja vi hade en fin dag med nya upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar