onsdag 26 juni 2019

Trondheim och resan dit...

 Ja vi var ju på semester. Åkte till Umeå och skulle sedan avsluta i Kongsvinger i Norge och vad ville jag se på resan? Satt med kartan och funderade.. Umeå ja, sedan tvärsöver kan väl inte vara så långt, jag är inte så bra på avstånd men där ligger ju Åre. Jag har följt en blogg av en tjej som bor i Åre , Träningsglädje heter den och hon skriver så lockande om allt fint så till Åre vill jag. Sen in i Norge och där ligger ju Trondheim och där ska vara så fint...

 Långt var det att åks, dyrt blev det med bensin kan jag säga... Och Åre blev en klar besvikelse. Kallt regnigt och dystert som alla turistorter är på mellansäsong. Sen har jag upptäckt att jag inte gillar orter som ligger mellan berg, det blir så dystert och tryckande på något sätt, nej jag gillar fria vidder gärna vid vattnet.. Men visst var det vackert med snöklädda fjäll utefter vägen, mäktigt på något sätt. Vägen ned till Trondheim var otroligt vackert men läskigt slingrande..smala vägar mellan fjäll...

 Strax innan Trondheim fann vi en fin camping Hammarstrands camping rekommenderas, rent och snyggt med trevlig personal, stora fina platser och vi fick en alldeles nere vid fjorden. Vattnet var dock isande kallt så jag badade bara till låren sedan domnade fötterna bort, inte ens hundarna ville bada någon längre stund. Men det var varmt och skönt i luften, shortsväder till skillnad mot norra Sverige där vi hade långkallingar och tjockjacka..

 Själva staden Trondheim var så fin. Lagom stor och med så mycket fint att se på. Nidaros domkyrka var pampig på utsidan, gick aldrig in och tittade då det kostade ganska mycket, gillar inte kyrkor där man måste betala för att gå in. Den gamla delen av staden var mysig att strosa runt i kan dock tänka det blir trångt i Juli när alla turister strömmar in men nu var det alldeles lagom.





Rekommenderar ett besök i denna stad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar