lördag 17 augusti 2019

Södra Öland.

 I onsdags packade vi ihop och for söder ut på ön. Vi stannade till vid Borgholms slottsruin, den var mäktig och fin, väl värt ett besök. Gick en runda vid Solliden men inte in, där var mycket folk, dyrt och nej det lockade inte till besök.

 Södra Öland det var där vi fann befolkningen ;) bondgårdar och betesdjur. Alvaret på ena sidan och bördiga åkrar och havet på andra sidan vägen. Vi letade camping men hade läst kartan fel och hamnade till slut vid Ottenby och fyren Långe Jan. Fick ställa av husvagnen innan vi for in i reservatet, lite konstigt för hur stora husbilar som helst fick åka in men för husvagnar var det förbjudet.

 Blåste hårt och lite regn men magiskt vackert på något sätt. Maken klättrade upp i fyren men jag avstod, lite för högt i stormen för mig... men väl värt ett besök, magisk oväders himmel och mängder av fåglar..

Efter lite letande fann vi en fin camping, väldigt lite folk på campingarna denna vecka så vill man campa på Öland i fint väder med varmt i vattnet och det mesta öppet ska man välja v 32. Att semestra dessa veckor som vi nu gjort var ett bra val om man gillar lugn och ro. Vi har haft det hur fint som helst både på västkusten ( Varberg- Falkenberg) och nu här på Öland. Ingen trängsel och lugna campingar. Gillar man att shoppa är det dessutom super rea överallt. Nu har jag inte shoppat alls, jo på Engelssons i Falkenberg där blev det nya gummistövlar och ett par dyra skor men annars inget. Jag har det jag behöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar