söndag 29 oktober 2023

Lev hållbart!

 

Läste ett citat som var så bra. 

"Om du vill leva hållbart, använd det du har" 

I det här sammanhanget handlade det om kläder men jag tycker det kan användas rakt av. 

Ät av  maten du har i frysen istället för att handla, tror jag skulle klara mig länge på det som finns i frysen och skåpen men lathet eller att jag inte är sugen på just det..gör att jag inte orkar ta fram och tina det är så mycket enklare att bara åka förbi affären och handla något och då slinker ju alltid något mer med som jag egentligen inte behöver.

 Sticka av det garn som finns i skåpet innan jag handlar nytt mmm det ska jag göra.

 Gå igenom skåp, lådor och garderober och se vad jag har, använd det istället för att köpa nytt, finns andra sätt att pigga upp sig på än att shoppa... Man kan byta kläder med vänner och kollegor också om man tröttnat på det man har för handen på hjärtat hur ofta använder man kläder tills de är utslitna och vissa kläder går ju inte att slita ut de håller hur länge som helst... Gick igenom garderoben igår på jakt efter en varm vinterjacka och hittade en massa saker jag glömt att jag hade.. tror inte jag är ensam om det, blev en säck till återbruket. Det ja handla secondhand och inte nyproducerat, sparar mängder mad resurser, som energi, transporter, vatten etc. Tror alla människor i världen ja västvärlden har nog med kläder för många år framöver utan att handla nytt. Skänk vidare men inte i boxarna det går ofta till ställen där det sedan dumpas, skänk till loppis, återbruk osv..

 Låna böcker på biblioteket, fungerar super bra, lyssna på ljudböcker för helt ärligt hur ofta läser man en bok flera gånger, nej en gång och sen står den där.

Att leva hållbart är för mig att undvika nyproducerat, att använda det jag har. Att cirkulera saker tills de är helt slut sen kan man lämna det till förbränning eller återvinning. Så försöker jag leva hållbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar