fredag 16 december 2011

Rensar, nu igen..

Ja, nu är jag igång igen Blinkar Kan tyckas lite konstigt kanske, jag har nu hållit på med det i snart ett år och borde väl enligt många vara färdig snart. Men så är det inte, det finns massor kvar att reda upp, för i takt med att jag reder upp och löser upp alla knutar på insidan, då upptäcker jag hur mycket saker jag har som inte längre är nödvändiga.
Jag har sett program på tv om människor som omger sig med massor av saker för att må bra, de finner trygghet i alla sina ägodelar. Lite på samma sätt har jag omgivit mig med saker för att må bra och känna mig trygg kan man säga. Nu har jag absolut inte så mycket grejor som de i programmet hade, absolut inte men  många av de saker jag har ger mig nu dålig energi. De är köpta när jag inte mådde så bra som jag gör nu, därför symboliserar de på sätt och vis den perioden för mig och behöver därför rensas bort. Alla saker man har utstrålar energi positiv och negativ, vilket påverkar stämningen i huset.
Jag har tittat lite i min bokhylla, nu igen,vad jag nu ser är att många böcker handlar om samma saker, fast på olika sätt. Att läsa är en form av verklighetsflykt man får en stunds avkoppling från vardagen och kan sjunka ned i en helt annan värld, man kan drömma sig bort och läsa om det man kanske saknar i livet. Jag är nu på god väg att själv skapa mig den tillvaron eller i alla fall de bitar jag saknade och då behöver jag inte dessa böcker längre, jag kommer aldrig mer att läsa dem och jag påminns av hur jag mådde när jag köpte dem och varför jag köpte dem, inte alla så klart men en stor del, så nu åker de till loppisen så någon annan kan drömma sig bort en stund..
Det projekt jag nu startar upp, är ett som jag länge önskat. Jag, eller vi får jag säga… ska måla om i sovrummet. Detta rum där jag nu under så många år har legat sjuk, först cancern när jag hade så ont, var så rädd och en massa annat som jag inte orkar tänka på längre. Sedan detta år av ständig vila, vila och vila… Så mycket inre tankearbete jag genom gått i detta rum, så mycket av allt. Men nu är det dags för nystart och då vill jag symbolisera det med att måla om, ta bort bokhyllan osv…. Det känns viktigt för mig och roligt, att städa ur all gammal dålig energi och fylla på med ny, ja det känns bra.
Stackars min familj kan man nog tycka om man följer denna blogg, får de aldrig lugn och ro Blinkar Alltid nya projekt på G och sopsäckar i hallen, vet inte hur många vändor till tippen vi tagit nu… Men det är inte så farligt för dom, för i takt med att jag rensar och blir frisk så får de en piggare mamma och en gladare omgivning, inte klagar de heller, bara maken som suckar lite…för jag orkar inte så mycket i taget, inte än, så det är oftast lite rörigt här hemma….
Helena.

1 kommentar:

  1. Vad skönt det är att rensa ut! Själv håller jag på med det ideligen... saker som inte jag använder eller ser något positivt med .. de tar bara min energi, så då är det en skön känsla att göra sig av med dom.
    Önskar dig en fin advent o en stundande jul!
    Kram!

    SvaraRadera