torsdag 12 januari 2012

Att välja rätt…är inte lätt!

IMGP3518 (640x425)
Mitt motto de senaste, kanske tio åren, har varit att “ man har alltid ett val”
Man har alltid ett val, bra eller mindre bra man kan alltid välja. Många människor jag möter säger att – nej, jag har inget val, jag måste göra detta för att… men säger jag – det är väl också ett val?
Det är det, alla beslut man tar baseras på ett val, det kan vara ett val mellan “pest och kolera” alltså ett val mellan två saker man inte vill göra men som man behöver göra, gå till tandläkaren som jag är rädd för eller inte har råd att gå till eller ha tandvärk som är hemskt.
Sen finns det trevliga och roliga val, som semestrar eller vad man ska handla för mat…osv!
Så har jag valt och tyckt att det är ju bra, jag ska inte klaga för valet var mitt och då får jag stå för det och har alltså ingen anledning att må dåligt.
Vad jag nu mer och mer funderat på är, vad baserar jag mina val på.. är det verkligen mina önskningar, mina känslor, mitt tyckande som är utgångspunkten. Eller är det omgivningens synpunkter, tyckanden, uppmärksamhet osv. Väljer jag vad jag egentligen vill eller väljer jag vad jag tror att omgivningen vill att jag ska välja? Är det vad jag vill, eller är det vad jag tror kan höja min status i gruppen? Människan är ett flockdjur och den största rädslan sägs vara att bli utesluten ur flocken, alltså att inte få vara med i gemenskapen.
Tankarna går.. vad tror ni?
Fortsättning följer…
Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar