fredag 13 januari 2012

Valen- flocken?

IMGP3496
Funderingarna går vidare.
Hur påverkas man av sin familj, den första “flock” man lever i ?
Har man som barn haft möjlighet att välja själv? Har man uppmuntrats att välja, pratat om hur det blev, lärt sig förmågan att själv reflektera över de val man gjort? Lärt sig att ta konsekvenserna som följde av de val man gjort, att i trygghet växa upp och lära sig spelets regler, alltså att stå för de val jag gjort, be om ursäkt där det blev tokigt och sedan gå vidare. som en sund trygg individ, som vet att världen rasar inte för att det blev lite fel, allt går att ordna.
Eller har man vuxit upp med en omgivning som gjort alla val, där det inte fanns eller gavs utrymme för eget tänkande och reflekterande. Där alla egna initiativ blev överkörda. Där man lärt sig att andra “vet bäst” och det är ingen idé att försöka påverka.
Ja det finns många olika sätt att utveckla en sund  förmåga att välja.
Vad jag mer och mer har lagt märke till hos mig själv är, hur mycket jag faktiskt påverkas av hur jag växt upp, hur många av mina val som präglas av en önskan att inte bli som mina föräldrar och att bevisa, att jag kan, det går.
Denna önskan som jag drivit in absurdum, ibland utan att tänka efter om detta verkligen är vad JAG vill. Det SKA gå, jag ska bevisa att det går…..Och visst gick det, allt jag föresatt mig har jag gjort men till vilket pris….. Och till vilken nytta?
Tankarna går.. fortsättning följer….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar