onsdag 15 maj 2013

“Fattigmansmacro”

026 (425x640)
Det var ett tag sedan nu som jag la upp några bilder här. Jo bilder har jag nästan alltid men  då är det mest för att det ska finnas något annat än bara text.
Jag tycker om att komma nära nära det jag fotar, gillar detaljer. Högt upp på önskelistan finns ett riktigt macroobjektiv men de är väldigt dyra. Så för kanske två år sedan köpte jag en  close up lens till kameran, en extra lins som man skruvar på objektivet och på så sätt kommer närmre men jag kom aldrig på hur den fungerar, jo skruva på den kunde jag men sen då…
Försökte på alla sätt och vis, googlade, trodde kameran var paj… osv.. sen fick den ligga där och jag har tagit fram den då och då för att testa men allt blev suddigt och hur jag än försökte så kunde jag inte…
Men så igår fick jag för mig att testa igen, skruvade på det och allt var suddigt….. skam den som ger sig, så jag googlade igen och då fann jag en sida där man ingående förklarade hur man använde den!
051 (640x425)
Man måste gå nära nära med objektivet, den fungerar som ett mikroskop, inte som jag trodde, som en kikare Blinkar å vips så fungerade det…
059 (425x640)
Så jag tog mig en tur i skogen med kamera men utan hundar, de rusar bara runt och stör när jag fotar, ganska skönt att slippa hålla ordning på dom och bara kunna koncentrera mig på det jag ville!
028 (640x425)
Ytterligare en sak jag jobbar med på rehaben, att koncentrera mig på en sak i taget, att kunna gå till skogen utan hundar, de tränade jag på förmiddagen så de var nöjda även om de var sura när jag kom hem, de är så vana att alltid vara med vad jag än gör. Och att kunna göra det utan att få dåligt samvete för de gillar att springa i skogen!
068 (425x640)
Grått, regnigt och lite småkallt här hos mig idag!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar