tisdag 26 november 2013

Varför stressar man??

morgon 010 (640x425)
Stress och stress, det är semester stress, vikt stress, jobb stress och mer där till, ja nu är årets stresshögtid här för vem känner inte den stora “Julstressen”…..
Tiden räcker inte till hör man ofta.. jag har inte tid… men tid är ju allt vi har, alla har tid och helt demokratiskt lika mycket tid. Det är vad vi själva väljer att använda tiden till som är grejjen, vi har 24 tim om dygnet, december är lika lång för alla, om vi nu ska ta julen som exempel. Men hur väljer man att använda tiden, skjuter man upp allt till helgen? Då ska man städa, handla, putsa fönster, laga mat osv…. och sen landar man helt uttröttad på jobbet på måndag morgon.
Varför gör man så? Vad är det som är så viktigt och den stora frågan, för vem är det viktigt? Varför ska man göra allt just till jul? eller semestern eller….
Numera när jag känner stress vibrera i min kropp, för det är så den känns för mig, som en liten obehaglig vibration bakom bröstbenet, då sätter jag mig ner och funderar en stund. Känner efter vad det är som orsakar detta och varför. Jag ska säga att 9 gånger av 10 så är det vad jag tror att andra tycker, tänker eller kräver av mig som är orsaken. Då är ordet TROR ett viktigt ord, jag tror att andra tycker jag är tjock, har ett smutsigt hem, otränade hundar osv… ingen har sagt något utan den lilla ego som bor i oss alla har petat på mig och jag har reagerat. Då får jag fundera en stund över vad JAG tycker, tänker och känner. Jo visst har jag lagt på mig några kilo extra men jag lider inte av det Blinkar mina hundar är både tränade och motionerade så…
Ja så gör jag, när stressen kommer så sätter jag mig ner… tills det går över Ler Jag smäller till egot med en klubba och lyssnar till själen i stället! Bara för att min mamma, mormor, granne gör/ gjorde på ett sätt så behöver inte jag göra så, om jag inte absolut vill för min egen skull….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar