onsdag 18 december 2013

Julstädning och nostalgi!

107 (425x640)
Ledig idag och tänkte ta tag i julstädningen! Tycker det är viktigt med lite extra röj så här till jul, blir mer ro i själen när det är rent i hörnen. Jag har dragit ner på det väldigt mycket om jag jämför med förr, då bonades golv och städades alla skåp osv…. men lite extra blir det.
Då tog jag ledigt en dag och bara städade och röjde, nu tar jag lite i taget då och då, visst är det skönt att få allt gjort på en och samma dag för att sedan sätta fram tomtar och klä granen men inte till den energi mängd som gick åt… den dagen var jag ingen trevlig människa med julstämning i kroppen.. mer en “maniskjulzilla” som for runt och fräste åt alla.
Nu går jag här och tar en hög i taget med julmusik i bakgrunden inte har jag tagit ledigt heller utan onsdagen är min lediga dag, har lagt upp jobbtiden så, känns bra med en paus mitt i veckan, är uppe i 16tim/v nu så jag jobbar 4 tim/dag. Denna vecka mellan 14.00-18.00, nyttigt att träna vardagsbalans och ransonera energin så den räcker en hel dag, att inte passa på att göra allt hemma innan jobb, svårt men nyttigt.
Det var julstädningen, nu till nostalgin..
Flyttade undan bordet i hörnet för att torka av elementet bakom och där står skrivet med en något spretig handstil, dotterns namn med en glad streckgubbe ritad bredvid, (på elementet alltså) lilla gumman då var hon inte gammal.. hon är 20 år nu, så glad jag är nu att jag inte skurade bort eller målade över det då Blinkar. I botten av tidningskorgen ligger en gul byggkloss i trä, jag sparar den varje gång som ett minne nu. Ett minne från den tiden då vardagsrummet svämmade över av klossar och andra leksaker. Mina barn ville aldrig leka på sina rum utan de ville vara där jag var.. suck och en lite snyft, tiden den går men minnena finns kvar, små ord skrivna här och var, ritade figurer och annat som då kunde driva mig till vansinne men som nu är härliga påminnelser från en tid som varit!
Ta det lugnt i julstöket och ha en fin dag!
Helena.

1 kommentar:

  1. Hej på Dig!
    Tittar in och önskar Dig och de dina, en riktigt god och glad jul!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera