fredag 13 december 2013

Kalla mig gärna gammalmodig… men!

Jag vill ha ett traditionellt Luciatåg med de välkända sångerna som man sjungit i alla år.

Jag vill ha tomtar som sjunger “tipp, tapp..”

Jag vill ha pepparkaksgubbar…..

Visst är det vackert med Lucia i kyrkan med välsjungande artister men för mig är Lucia liksom julen en barn högtid. Gråtande barn Blinkar som snorar i lingonriset… tindrande ögon, en farmormor som diskret torkar en tår ur ögat..

Hur många år har man inte stigit upp tidigt och tagit barnen till förskolor eller stått på jobbet i mörkret med ja just det Blinkar gråtande barn som ryckts med av dagens spänning… glada föräldrar osv…. ja det är Lucia för mig…

Jag vill ha rosa skumtomtar som smakar… ja juligt för mig, inga gröna eller bruna…. tur jag kan välja!

Ja nu ska jag strax ta mig ut i dimman igen för att fara till jobbet. Jo då, här på kusten har vi tät dimma och ngr + ute, så stämningsfullt så…

Önskar er alla en fin Luciadag!

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar