måndag 28 april 2014

Att ta steget ut ur Comfort zonen!

Nu vet jag inte riktigt om det stavas så Blinkar men vad det handlar om för mig, är att bryta vanor. Jag har lärt mig inom vilka ramar jag känner mig trygg och mår bra, dessa ramar är sköna där vet jag vad som händer och har olika redskap för att hantera saker. Men det är inte bra att bara gå inom zonen och ha det bra.. jag behöver med jämna mellanrum puttas ut och testa mina vingar.
Det gjorde jag genom att arbetsträna på förskolan, min handledare föreslog det och jag tackade ja.. hade jag föreslagit det själv nu ?.. nej antagligen inte. Jag hade det bra i blomsterhandeln, kände mig trygg och säker i arbetet och med de människor som jag hade runt mig, jag hade en behaglig zon. Förskole jobbet fungerade, eller inte.. jobbet i sig var som det brukar, alla mina kunskaper fanns där men jag klarade inte av miljön, det blev för mycket ljud, intryck och annat som gjorde kaos i min hjärna och kroppen la av. men jag har testat, jag tog steget ut ut min Comfort zon och testade. Visst blev jag sämre, mycket sämre under en period efteråt men jag blev också bättre. Jag upptäckte att jag kan jobbet men miljön fungerar inte och så är det med det, en sak att lägga bakom mig så jag kan gå vidare framåt, jag vilade ett tag och kom igen, starkare och klokare.
Jag lärde mig att det är bra att testa saker, även det som är tufft och jobbigt, det är ok att det inte fungerar och det går att komma vidare, det är utvecklande och ger mig styrka även om det för en stund bryter ned det jag byggt upp, kanske är bygget starkare nu.
Jag har i helgen startat min hund på prov ensam. Nej vi var många, väldigt många som startade men min “krycka”, maken, var inte med mig, han brukar annars alltid finnas där som stöd om jag skulle bli trött eller så..Han fanns på plats men på en annan uppgift och kunde inte komma till undsättning Blinkar men det behövdes inte heller, det gick hur bra som helst, ja inga höjdar resultat på hunden men jag och min egen prestation är för mig värd flera tusen poäng. Jag klev ur zonen, lämnade kryckan och stod på egna ben, inte bara stod där utan vi sprang och allt kändes bara hur bra som helst!!
Nu är det måndag igen, kroppen är stel och tung efter flera dagars aktivitet men det känns bra. I eftermiddag ska jag jobba igen, fick en period till i blomster affären, kände mig inte riktigt redo att ta nya kontakter, vara ny på jobbet någon annan stans. Det är jobbigt att söka jobb, att presentera sig och sina handikapp, det vet väl alla. Att vara “frisk” och ny på ett jobb är tufft men att göra det ofta med mitt bagage är tuffare men så är det att vara på väg tillbaka..
Men nu ska jag gå tillbaka ett tag och samla nya krafter!
Önskar er alla en fin dag!
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar