onsdag 18 november 2015

Tvivel.

031 (640x317)

Tvivel är osäkerhet i sammanhang som tillit (vari det antar formen otillit), uppträdande, beslut eller tro. Uttrycket 'att tvivla', betyder ungefär 'att ifrågasätta ens omgivning och livserfarenheter'.

Logisk grund[redigera | redigera wikitext]

I linje med idén om att tvivel är en subtil form eller ett symptom av en större rädsla eller fobi från egot, tillskriver ofta psykologer ochpsykoanalyser fenomenet till de tidigare stadierna i livet, när egot håller på att utvecklas, till exempel under barndomen. Där, där traditionen bibehålls, är var tvivel om ens talanger och till och med om ens identitet är planterad. Inflytandet från föräldrar och andra inflytelserika figurer bär har ofta en stor betydelse för resultatet av självbilden av barnet/egot. Rationella, sokratiska metoder används i beteendemodifikation, där personen systematiskt frågar sitt förstånd om tvivlet har någon grund. Denna metod står i kontrast till denbuddhistiska tron, vilken involverar mer esoteristisk inställning till tvivel och inaktivitet. Buddhism ser allt tvivel som ett negativt fäste på ens förstådda förflutna och framtid. För att släppa taget från den personliga historien av ens liv och för att bekräfta denna frigörelse genom meditation varje dag är centralt i befrielsen från tvivel. Genom spirituellt utövande kan tvivel fördrivas, och vid det ögonblicket säger man att man 'lever i nuet'.

Kopierat från Wikipedia.

Jag är en människa som anser mig vara ganska sund och normal..

Men jag kommer på mig med att ofta tvivla på mig själv, mina tankar och beslut. Som i den stund jag skrev orden “ Sund och normal”, är jag verkligen det? Kan man anse mig vara sund och normal, tycker jag själv det? Vad tycker andra.. alltså tvivlar jag på mig själv och mina tankar om mig själv. I det läget behöver jag bekräftelse från andra. Ensam hemma nu så ingen att fråga. Vad göra då? ska jag skriva frågan på face-book som ju är en källa till all information.

Skulle jag i detta läge välja att tro på de svar jag får eller…

Om jag läser Wikipedias förklaring till hur tvivel föds så kan jag köpa den när det gäller mig, den tidiga bekräftelsen är otroligt viktig och där har jag missar… inget jag kan ändra på nu. Men sen kommer vi till hur jag kan arbeta med detta. Meditation.. försökt, fungerar inte.. det kliar i hela kroppen och… ja men det går inte.. Leva i nuet, ja men det kan jag testa!

Ska testa med Face-book och se vilka resultat jag får.. anser mina vänner att jag är “Sund och normal” eller… LerVågar jag det, tänk om jag inte får de svar jag vill ha… Tvivel min ständige följeslagare….

Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar