torsdag 25 augusti 2016

Sensommarens skatter...

Sylta och safta, bär, svamp och frukt. 

Hallonbilden får representera det jag gillar mest, eller en av sakerna i alla fall med sensommar och höst. 

Jag är en samlare. Plocka blåbär och stoppa hela frysen full, det är härligt. I år har jag investerat i en bärplockare. Och vilken skillnad det blev, jag har envist hävdat att bär ska plockas för hand, det blir så mycket skräp i annars och det är meditativt att plocka ett bär i taget medan tankarna flyger fritt. Och visst ligger det väl lite i det men så otroligt ont i ryggen man får och vilken tid det tar.. nej men med bärplockaren blev blåbärshinken fylld i ett nafs och så mycket skräp blev det inte heller. Hallon har jag tyvärr inga men tanken finns varje år att jag ska plantera, i alla fall några buskar men inget är gjort än. Vinbären är i frysen, blev inte så mycket att koka saft på så det får bli till vinterns gröt. Samma med blåbären, även de fryser jag direkt, bara att ta fram till kakor och pajer.

Hittade björnbär i åkerkanten på baksidan , som nu blivit lite sylt, bara för att det är kul. Förra årets äppelmos är inte slut, finns massor i frysen, inget vi äter så mycket här i familjen... Så det kokar jag nog inget i år men kul var det att testa.

Kantareller har jag plockat, förvällt och fryst in, får se om det blir uppätet i vinter, bara jag som äter svamp här hos oss och jag brukar glömma bort att jag har det.

En råbock styckades igår och ligger i frysen den med, så vi klarar oss ett tag nu! Nybakat bröd står på bänken och svalnar, jo nu mår jag gott i själen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar