torsdag 8 december 2016

Nytt år, nya föresatser.

Snart är detta året till ända och ett nytt fräscht står på lut. Dags för en nystart snart.

Som alltid, eller ja nästan alltid,vid den här tiden på året, har jag ont i magen nu, tarmarna skriker och uppför sig inte riktig som jag vill. 

En gammal skada kan man säga. Det är säkert 15 år sen nu, när jag först sökte hjälp för min jobbiga mage. Illamående och ont i tarmarna. När det var som värst kunde jag inte äta något utan att få ont i tarmarna. Inget större fel sa doktorn, vissa föds med sned näsa och andra med krånglande tarmar. Och så länge jag sköter mig så fungerar det som det ska men nu efter en period med en del virus, lite magsjuka, många förändringar och en hel del slarv med maten så har jag nu ont. 

Julmat är det värsta min mage vet, vissa år har jag inte kunnat äta den alls och vissa går det bra. men jag behöver vara försiktig månaden innan, ta min medicin, tänka på vad jag äter osv.. nu har jag som sagt inte gjort det. Åt dessutom ett julbord i lördags, bakade lussebullar och frossade igår... jaja.. Får vara hemma och vila magen idag.

Men jag har slarvat för länge nu, varit ovarsam med mig själv och det känns som läge för en förändring. Dags att ta tag i mina matvanor. Dags att ta tag i socker, fett och vitt mjöl, det är nämligen de födoämnen som min mage blir sämst av. Som Pannkakor med sylt och grädde, det är gott men rena döden för taskiga tarmar. Pizza efter en lång dag utan mat, funkar inte heller så bra. Starta dagen med kaffe och en macka. ... chips, godis och ett glas vin eller två på fredags kvällen...osv.

Nej det är dags för sunda och bra matvanor igen och träning, jag har slarvat väldigt mycket med träningen i det sista..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar