fredag 24 november 2017

Allt för att vi ska konsumera mera...

Vid förra helgens besök på shoppingcentret annonserades det om Black weekend erbjudanden. Denna vecka har mailen plingat och annonser ropat ut om Black week erbjudanden och idag är det Black friday. Jo då utvecklingen går framåt, från en fredag till en helg och en vecka, vad de hittar på för att få oss att konsumera mera.

Black friday i USA är efter vad jag förstår en klämdag, en ledig dag mellan Thanksgiving och lördag, en ledig dag alltså och då ska man shoppa? Det finns en mängd andra saker jag skulle vilja göra än att shoppa om jag hade en klämdag då jag rest långt för att träffa familjen, vilket många Amerikaner gör just under Thanksgiving. 

Visst, det är lönehelg och sista lönen innan jul så om jag hade något, jag planerat köpa till någon i te x julklapp, så hade jag tagit möjligheten nu, man kan göra kap. Men att shoppa bara för att det är rea, nej tack. Många gör en motkampanj nu med en shopping fri dag istället och det funkar ju också men som sagt var det något speciellt så hade jag köpt det nu. 

Med stora "barn" i familjen så blir det inte så många julklappar att köpa, ingen som önskar sig något speciellt. Så det blir bara saker man kan konsumera direkt, typ saker som doftar gott, smakar gott eller ger en upplevelse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar