onsdag 22 november 2017

Känns bra!

Jul, jul, strålande jul...

Jag har någon form av hatkärlek till julen. Egentligen gillar jag jul men kanske mest veckorna innan, då när man i lugn och ro kan fixa och greja, fundera över vilka julklappar man ska köpa, surfa runt på nätet och leta. Eller ska man strosa runt på stan och kika.

Jag tycker det är viktigt att värna om den lokala handeln men samtidigt är det otroligt smidigt med näthandel, man kan i lugn och ro jämföra priser osv men samtidigt finns det väl inget mysigare än att strosa runt i vår fina stad en mörk vinter kväll, julljusen glittrar, snön knarrar under fötterna, det biter i kinderna av kylan... eller ja just det, jag bor ju på västkusten så en  isande kall vind blåser från havet, regnet strilar ....

Det blir en hemma jul för oss i år och det känns väldigt skönt. Visst kommer jag att sakna min stora unge något otroligt men hon jobbar, jobbar man inom sjukvården som hon gör, då jobbar man även om det är jul och som hon sa " det är lite mysigt att jobba på julen" vilket stämmer. Det är ett annat tempo, lite extra god mat osv...

 Förra julen åkte vi till släkten i Örebro så då gjorde jag ingen jul alls här hemma, ingen skinka ingen gran inget alls, lite trist .. att jag dessutom fick influensan och var urdålig hela helgen gjorde det allmänt jobbigt. Vi åkte hem på juldagen då jag var så dålig att jag inte orkade mer och heller inte ville smitta ner någon. Nej det var ingen höjdar jul. Så i år känner jag redan nu att det kliar lite i "julfixar mig! ja jag börjar få julstämning. Dessutom har det snöat i natt och jag är ledig idag.

Hatkärlek till jul? Hatet kommer sig av stressen som ofta finns runt just jul, man ska det, eller det, en massa måsten som läggs på. All handel som oftast sker helt i onödan och skapar en ångest hos både barn och vuxna, pengar som inte finns, saker man inte ens behöver osv..

 Ensamma människor, fattiga människor, ja julen är inte rolig för alla... Så jag gör vad jag kan, skänker en julklapp till insamlingar, skänker en slant till de som gör ett otroligt jobb för de människor som inte själva kan..

Älskar jul , ja jag älskar julmusik, julfilmer ,ljus och värme. Baka, göra godis, städa ordentligt och pynta lite lagom... Gå promenader i kylan, komma in och sen mysa i soffan... Ja en sån jul blir det i år, en kravlös mysjul...

Så även om det fortfarande bara är november tänker jag börja idag när jag är ledig. Busväder ute så då passar det fint med en inne dag med julmusik och städning. Dags för en grovrensning här hemma, sortera i högarna och rensa ut lite onödigt överflödiga saker... Och kanske baka något gott ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar