tisdag 26 december 2017

Så olika det är..

Så var julen nästan avklarad för detta år, nästan i alla fall för annandagen räknas som jul. När man ser på typ "Emil i Lönneberga" så åker de på julkalas i alla dagar men för mig, i nutid är julen slut.


Tänk så olika det är,. För bara 40 år sedan när jag var liten så firade de flesta en traditionell jul med olika släkt kalas osv.. Vet dock att min lärare i mellanstadiet, de åkte till Kanarieöarna över jul. Att åka bort, så långt och till sol och värme, vi tyckte det var helkonstigt, hur kunde man frivilligt åka bort så när de var jul?

 Nu är det mer vanligt att åka till värmen än att ha stora släktkalas i flera dagar.  Så olika julfirandet har blivit på bara 10-20.. år. Man firar i kompisgäng, man firar inte alls, man åker på resor hit och dit.... härligt på sätt och vis men vem firar med de gamla? Sitter de på servicehusen i sin ensamhet medan barn och barnbarn snorklar i Karibien? 

Är det viktigt med traditioner? 

Ska de bevaras bara för att eller.. ?

Hade någon frågat mig för så där 10 år sedan hade jag sagt ett absolut JA, man ska bevara traditioner, det är viktigt. Men nu? Nej det spelar ingen roll, vill man så ska man men inte bara för att... Allt utvecklas och förändras och Jesus föddes faktisk på våren så ... ;) God fortsättning till er alla!

(Snöbilden är några veckor gammal, här är storm och regn nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar