onsdag 20 december 2017

Varför har jag ingen krans på dörren i år?

Redan den 20e och om 4 dagar är det julafton. Har jag bakat, pyntat, fixat, grejat och gjort allting klart? Sitter jag nöjd med tindrande ögon och ser på "Jul med Ernst? Mumsar jag pepparkakor och bara njuter?

Nej jag gör ju inte det. Julgranen är köpt, står ute i boa, pepparkakor bakar jag inga i år. Gjorde kola igår, juldukar är på men dammråttorna dansar i hörnen med grushögarna. Vad gör jag då? 

Jo jag jobbar och när jag kommer hem dråsar jag ner som en slöhög i soffan, mörkret omger oss från morgon till morgon, blir bara någon nyans ljusare dagtid. Ledig onsdag = dunder trött och orkar bara det nödvändigaste. Så nej, jag har ingen krans på dörren i år.  Det får bli jul ändå!

Denna hösten har som jag skrivit tidigare varit otroligt tung med sjukdomar i närheten och oväntade och väntade dödsfall. Jobbet suger mycket kraft även om det är otroligt kul och jag har kors i taket varit frisk hela tiden. Alltså inga sjukdagar hemma då man kan fixa lite i lugn och ro. Inga virusar har bitit ordentligt som de gjorde förra hösten. Skönt är det och lite konstigt då alla i min omgivning snorat och hostat de senaste veckorna både kollegor och de små men inte jag.

 Nu de sista dagarna så ska en  en uppgift slutföras på jobbet, en som jag och alla andra skjutit upp i det längsta, då julpyssel och luciafix tagit vår tid. 

Denna uppgift visade sig var svår att förstå och utföra, den ska redovisas direkt efter nyår och måste alltså bli klar nu. Det går en mängd energi till detta, fritid tas upp, tanketid går åt och många ord som bollas, inte riktigt vad vi behövde nu de sista dagarna då man mest brukar njuta av lugnet efter luciafix och julpyssel...

Jaja, idag är ledig onsdag och en del av dagen ska tillbringas hos osteopaten för att försöka leda upp och rätta till kroppen, vänster ben och höger axel krånglar och värker vilket gör energin ännu lägre. Sen hägrar en lång julledighet!!! Bara några dagar till att jobba och lösa uppgiften, sen ska jag bara viiila.... Ja just det, vi ska på något sätt fira vår bröllopsdag också... 20 år har vi varit gifta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar