söndag 17 december 2017

Snart är det jul, eller är det redan jul... eller...?


Inte så ofta numera som jag visar bilder på hundarna här i bloggen, de har ju sin egen där de visar upp sig... Ville den brune pojken är 3,5 redan och den svarta damen Milla är ca 20 månader, bilderna är från julkortstagningen. jag börjar så fort det blir frost eller någon form av vitt på gräset. Julkort ska tas med snö och vi har inte alltid snö här hos oss.. Nu har vi snö igen och kallt men det är en vecka kvar till julafton så den hinner försvinna och komma ett antal gånger innan dess.


Men nu till överskriften. Är det jul nu eller inte? För mig har alltid själva julen startat på "Lillejulafton" alltså den 23e, då tar man in granen och gör i ordning julskinkan, den avsmakas ljummen på macka med senap och nu i vuxen ålder med en julöl, annars med första glaset julmust. Julgardiner och julbak startar vid Lucia, inga pepparkakor eller lussebullar innan dess. Så har det varit sedan jag var liten, inget firande före julafton. Men sen flyttade jag hit ner och här firar man på lillejulafton med en del av släkten och sedan julafton hos den andra delen. När ska man då fixa det sista hemma? hmm..


Firandet och julen verkar dra igång tidigare för var år. Enligt handeln startar  den i november och det är klart, gillar man jul väldigt mycket, älskar pynt och gran, då kanske man startar tidigt, för själva julen är väldigt kort. Men jag håller mig nog till det jag gillar, lite lagom med pyntande innan själva julhelgen, ingen egen julskinka före lördag eller kanske på fredag, för på lördag har vi svärföräldrar och sonen här och då blir det ingen julmat utan viltkött. Julgranen är köpt och kan nog kläs i veckan för det är mysigt med gran och lika härligt när den plockas bort ;) Pepparkakor har jag inte bakat några än men lussebullarna finns i frysen och äts mest hela tiden, julgodis kanske jag gör i veckan men bara kanske.....

Nej för mig är det inte jul än men snart, på lördag eller kanske fredag när jag går från jobbet, då är det jul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar