fredag 5 januari 2018

Plogga eller Plåga?

Plogga är ju ett av alla de nya ord som kommit i år, plogga som i att jogga och samtidigt plocka skräp i staden eller vart man nu är och joggar. Jag är en skräpplockare och har varit det ganska länge. Tycker det är jobbigt att se burkar och plast och annat som ligger slängt i naturen.


Jag är också en som springer då och då. Löpare är väl att ta i men jag joggar, lunkar, lufsar, rör mig ute så ofta jag kan, gillar att röra mig så jag blir svettig men springer inte lopp eller tränar aktivt mot ett tidsmål. Nej, jag rör mig för att må bra. 

Men att springa och samtidigt plocka skräp funkar inte för mig. jag vill ha händerna fria, inte släpa på en kasse full med skräp. Jag vill springa utan mer uppehåll än då jag blir trött och behöver gå ;) Så just Plogga funkar inte för mig.


Vad gör jag då, eller hur gör jag då? Jo jag Plågar eller vad man ska kalla det. Jag går alltså och plockar skräp. Som hundägare promenerar jag flera gånger varje dag, ofta samma runda, Då funkar det utmärkt, eller ja det funkar. Att rodda två hundar och en skräppåse är ibland lite rörigt, de går inte alltid så lugnt och fint i koppel mina hundar ;) Men jag har oftast en påse med mig i fickan och plockar det jag hittar. 


Ordet då? Blir det Plåga, eller kanske Plogå eller Plockå, Plockgå....? Hmm... det tål att tänka på,. Kanske blir det ett nytt ord även nästa år, för vi är fler som promenerar ofta, än som joggar, det tror i alla fall jag. Och kan man få med alla som går, i att plocka skräp, då skulle det bli renare än renast. 

Fast det allra bästa vore om folk kunde sluta slänga skräpet runt sig hur som helst och istället lägga det i en papperskorg!


Ja hur som helst och vilket ord eller sätt man använder så är just Ploggandet en otroligt bra trend som kommit. Fram för ett renare Sverige!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar