onsdag 24 januari 2018

Så trött på att...

Ja jag har fått ett nytt litet virus eller är det....

Skriver en status om det på face- book och möts som vanligt av trevliga positiva "krya på dig" och "ta det nu lugnt och vila". Men så kommer de där som sätter sig som nålstick inom mig... " Men är du sjuk nu igen?" "Att du ska dra till dig alla virus" " Du kanske borde vila lite mer", " Tränar du inte lite väl mycket" "Är det gymträningen som ger dig sån värk". Ja listan kan görs lång om kommentarer som svider lite när jag läser dom. Kommentarer som får mig att tvivla på mig själv och känna mig osäker.


Är jag sjuk hela tiden? Tränar jag för mycket? Vilar jag för lite? osv...

Jag tränar på gymmet ca 2 ggr/v, ett 20- 30 min pass där jag går igenom hela kroppen med mellantunga vikter. Jag tränar för att min kropp ska vara stark och orka med mitt jobb men jag tränar också för att jag gillar det. Gillar att kunna lyfta barnen med lätthet, gillar känslan av att vara ganska så smidig.
Jag konditionstränar inomhus på vintern, cykel eller löpband 3-4 ggr/v 45 -60 min i måttligt tempo. Detta för att jag ska må bra, ja jag mår bra av fysträning. Jag orkar dessutom aktivera mina hundar, kan gå uppför backarna med lätta steg och utan att flåsa vilket jag tycker är skönt, det får mig att sova gott och äta nyttigt.
Ja jag äter nyttigare när jag tränar, längtar mer efter bra mat som ger fint bränsle till min kropp.
Vilar jag aldrig?
Den kommentaren får jag ofta..


Jo jag vilar. Jag lägger mig oftast vid 21.00 på kvällen och sover tills klockan ringer. Jag slappar i soffan efter jobb och träning. Jag läser mycket, tränar hundarna ,stickar ibland, löser sudoku, bakar bröd, stryker osv... Alla dessa aktiviteter är vila för mig, det är vilsamt att baka, det är avkopplande att stryka. Kanske har vi olika sätt att se på vad som är vila? Kanske vilar jag inte som andra?

 På sommaren tillbringar jag en stor del av min tid i hängmattan ;)


Varför är jag då en " Virusmagnet" ?


Min kropp är efter cancer och utbrändhet känsligare och mer mottaglig.

 Jo, jag skulle egentligen kanske ha ett annat jobb, då små barn oftast är virusbomber men jag älskar mitt jobb och så är det bara.

Jag har en konstant brist på vissa vitaminer och mineraler, vilket är svårt att bygga upp igen.

 Jag är känsligare för stress än andra friska människor. Jag behöver mer återhämtning efter olika aktiviteter, (vilket jag ofta slarvar med) jag behöver sortera i almanackan och tackar oftare nej till inbjudningar även om det verkar kul.

När jag har kört på med för mycket eller om det varit extra rörigt på te x jobbet, då blir jag sjuk, eller jag får virus symptom, kanske är det ett virus, kanske är det att jag har fått en överbelastning av min hjärna. Hjälper ett par dagars tystnad så är det överbelastning, hjälper näsdroppar och ipren är det ett virus, så enkelt är det!


Men som sagt, vissa kommentarer gör mig lite ledsen även om den som skriver inte menar något negativt så sårar det.. Kanske är jag känslig, kanske ska jag sluta skriva när jag är lite krasslig.... 


Eller kanske ska jag helt enkelt bara strunta i det men för de som tycker att jag ofta är sjuk, kan detta vara en förklaring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar