söndag 18 mars 2018

Spark i baken...

I ett brev på posten kom en spark i baken!

För ett tag sedan behövde jag förnya en del recept så jag kontaktade min vårdcentral. Fick ett brev med tid för provtagning inget konstigt med det ibland mäter de ämnesomsättningen innan jag får nytt recept. Den här gången togs det en full blodstatus och jag blev lite orolig, har aldrig kollat kolesterol och annat så..

Jo men visst, i torsdags kom ett brev från läkaren där det stod att jag hade "pyttelite" förhöjt blodsocker, konstigt ord att användas av en läkare men men, sen stod där att mitt kolesterol det onda Ldl var förhöjt och att jag nu skulle ta medicin för detta. Där blev jag förvånad, arg, lite rädd och mycket fundersam. Alla vet väl att förhöjt kolesterol kan behandlas med livsstilsförändring och att man i samråd med läkare kan få till något bra. Men ingen tid bokad för samtal, nej, bara ett recept. Jag gillar inte piller så jag ringde VC på fredagen och frågade vad detta var? Jo då sa sköterskan efter att ha kollat mina provsvar, det är rätt ordination utifrån svaren. 

Men sa jag kan man inte fixa detta utan piller och borde inte läkaren ringt mig, jag blev faktiskt lite rädd av detta brevet. Jo så kunde han gjort " men de har sååå mycket att göra" öhhh, jaha så om läkarna har mycket att göra, då får man en burk med piller?

 Jo så är det men jag köper inte detta så efter en stunds prat kom vi överens om att jag gör en livsstilsförändring och tar nya prover om 3 mån.. men det kommer inte att hjälpa mycket väste damen i örat på mig innan vi sa adjö..  Upptäckte dessutom igår när jag var på apoteket att de glömt förnya de recept jag verkligen behövde grrr morr, så nu får jag ringa imorgon igen... skit...

Men en spark i baken var det! 

Visst har jag en tid funderat över hur jag äter och jag har sedan influensan haft motigt med träningen, det tar emot.. Sedan ungarna flyttat ut har vi unnat oss och lyxat lite väl mycket i vardagen. 

När inte dottern är hemma och påpekar ;) så har det blivit lite väl mycket grädde, creme fraish och smör i maten. Godis och ibland chips bara så där en tisdagskväll och mina portioner är helt onödigt stora. Så nu är det dags att ordna till detta. Jag behöver inte Bregott på mackan, behöver inte ens mackor. Äta tills jag är mätt och sedan avstå den där extra "bara för att det är gott" portionen, godis är helt onödigt osv...

Och dessutom 30 minuters pulshöjare varje dag, förutom hundpromenaderna, det har jag tid för och utrustning till även om det är super kallt och halt. I källaren finns både löpband och motionscykel.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar