söndag 22 april 2018

Plogga...

Plogga eller plogging har blivit stort nu, inte bara i Sverige utan runt om i världen vilket jag tycker är bra. Det är bra att det liksom blivit eller i alla fall är på väg att bli helt ok att plocka skräp både i stan och ute i naturen.

 Vad då ok kan man tycka.

 Ja jag i alla fall tycker det känns lite skämmigt på något sätt, att gå där efter vägen och plocka skräp efter andra. Helt tokigt att känna så men det gör jag. Trots att jag tycker det är viktigt att göra det och det känns bra när jag gjort det, när jag sen promenerar och det är helt rent och jag vet att det är jag som gjort det, det är jag som skuttat ;) i dikena och plockat rent. Att alla dessa sopor nu gått till återvinning eller förbränts istället för att bara ligga där år ut och skräpa, då känns det bra.


Varför känner jag då så när jag gör det? Varför skäms jag nästan över att göra något som är så bra? Det borde jag inte göra, det ska vara helt ok att göra något så bra...


Jag har funderat över detta, känslan av att nästan skämmas över att plocka sopor. Var ifrån kommer den, borde vara från barndom och uppfostran antar jag, samhällets syn på den som plockar sopor efter andra.

 Nästa tanke är väl hur vi kan förändra den synen för jag tror inte jag är ensam om att ha delade känslor runt detta. Där kommer Plogga in som en bra grej, den rörelsen tar bort skamstämpeln på städningen.

 Det kommer att ta tid så som det mesta gör men min förhoppning är att detta ska bli något helt naturligt och att vi inom några generationer inte längre ska behöva städa efter andra, då borde det inte längre finns något att städa eftersom folk har lärt sig hur man gör ;)

 Som med det mesta så tror jag vi får börja med barnen och där har jag en fördel som arbetar med barn. Vi startar städtemat nästa vecka och är med i Håll Sverige rent kampanj skräp jakten . Jag får säga att våra barn är otroligt duktiga på att se och plocka skräp när vi är ute på promenad eller i skogen. 

Och jag, ja jag fortsätter plocka och jobbar med mina känslor runt det, har plockat två kassar fulla idag på morgonrundan med hundarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar