tisdag 1 maj 2018

När något man gillat plötsligt...

Jag eller vi faktiskt har sedan en tid tillbaka förändrat vår kost, ja vad vi äter helt enkelt. Brevet från vårdcentralen om höga kolesterolvärden och lite högt blodsocker förändrade vårt tänk. Det har nu gått en tid sedan dess och nyttigare mat har blivit en vardag, inget socker för mig, eller ja socker som i godis, kakor, saft, sylt och sådant är nu helt borta ( maken fuskar ibland ) vi läser innehållsförteckningen på sådant vi handlar och väljer den med minst socker och bäst fetter, inget bregott på mackorna, flytande margarin eller rapsolja när vi lagar mat osv..


Det är en stor förändring för oss. Sedan ungarna flyttade ut har vi unnat oss väldigt mycket, slarvat med maten och faktiskt väldigt ofta har det blivit en pizza när ingen orkat laga mat men det var länge sedan nu. Så igår när det var Valborgsmässoafton och det på jobbet serverades något vegetariskt som rent ut smakade illa, då blev jag så trött, var i och för sig lite trött från början, lite ont i ryggen och allmänt gnällig. Då ja då ville jag ha pizza, dåligt väder var det också med regn och storm, som gjort för skräpmat och tv häng. Maken var väl inte sen att hänga på så pizza blev det.


Smakade den gott? Nej det gjorde den inte, köpte mig en liten, en barnstorlek för egentligen var jag inte så hungrig men fy attan vad den smakade illa. Inte så att den var dålig på något sätt, det var från samma ställe där vi alltid handlat, samma saker på men den smakade mig inte, flottigt ja rent äckligt var det och samma sak sa maken. Jag klämde i mig min men nej tack aldrig mer. Hade detta varit för bara någon månad sedan hade jag ätit en stor och dessutom fyllt på med en påse smågodis och chips för det är ju helg och då ska man fira, sedan hade jag haft ont i magen men vad gör väl det det är ju helg och då.... men nu mådde jag illa av en liten och som efterrätt åt jag två rutor mörk choklad och ja detta var nog sista gången jag åt pizza!! 


Tänk så snabbt man kan förändras, smågodis finns inte i min värld längre, vänder sig i magen när jag går förbi hyllorna, saknar inte godis alls däremot kan jag längta lite efter en god kaka...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar