lördag 29 december 2018

Nytt år på gång.

Ja så var det då dags för nyår igen, åren går fort numera. Har redan sett att många lagt ut sina årsredovisningar, ja vad de gjort, vad de planerade inför 2018 och hur det egentligen blev. 

Det fick mig att fundera över vad jag gjort under året, vad var höjdpunkter eller lågmärken. Några riktiga höjdpunkter kan jag inte minnas, inga såna jubelstunder. Nej detta är/ har varit en sorts "mellanmjölksår" med inget av något. Efter en rad av år med mycket upp och ned så behöver man nog ett mellan år . 


Jag känner inte heller den förväntan/ längtan efter det nya året med nystart som jag brukar göra. Visst känns det dags för rensning i skåp och kyl, dricka ur vinslattar och äta upp det sista godiset för nu är det dags...

 Där kom jag på att detta var året då jag fick en spark i baken och tog tag i min hälsa och gick ned 12 kg, ordnade till kolesterolvärdena, ja det gjorde jag. Dessutom pajade knät då jag tränade lite för ensidigt, knät är fortfarande trasigt och träningen har kommit av sig, kilona smyger på osv.. 

Det blir absolut en tillbaka gång till bra kost och motion igen men denna gången lite försiktigare, inte lika hysteriskt som då när brevet från VC skrämde mig från vettet. Men åh som jag saknar löpningen, en morgontur med fågelsång, en rusktur efter jobbet i regn för att rensa hjärnan.... mmm jag saknar det något otroligt. 

Man kan nog säga att det varit ett år av förändring. På jobbet har vi förändrat mycket i arbetsrutiner men också i vår miljö och vårt sätt att tänka kring hur v arbetar. Vi förändrar alltid utifrån vår barngrupp och deras behov men denna gången är det vi pedagogers miljö som förändrats, ut med det gamla och in med nytt. Det har varit mycket, rensa slänga sista halvåret vilket skapar oro men i längden plats för nytt. 

Hemma har förändringarna inte varit så stora. jag rensar och röjer som vanligt lite då och då, lassen till tippen minskar i omfång vilket känns bra, snart har jag nog bara de saker runt mig som jag verkligen vill ha/ behöver. Det kommer att bli konsumtions stopp efter nyår. 

Det räcker med kläder/saker nu, behöver egentligen bara en ny laptop då denna sjunger högljutt på sista versen och ett par nya springskor, fast jag kan inte springa än så..

 Dottern har flyttat till Frankrike så någon tur dit ska det bli, måste ju se deras nya liv, lite franska behöver jag lära mig då. Sonen har flyttat från stan och bor nu närmare vilket känns bra, de trivdes aldrig där de bodde så.. 


Ja lite förändring har det varit och det nya året känns spännande. 

Vi hade planerat att fira in det som vi gjort de senaste åren i husvagnen i Fjällbacka. Brukar vara så trevligt då många är där och vi firar tillsammans men när vi före jul åkte upp för att se så allt var bra hade värmen lagt av. Ingen värme alls och displayen på kontrollpanelen var helt svart. Byte av alla säkringar hjälpte inte och ingen reparatör jobbar före den 7e så vi får bli hemma. 

Hoppas verkligen att grannarna inte planerat något fyrverkeri då Milla hunden är lite skottberörd och på campingen råder förbud mot smällare och raketer men här hemma kan det smälla av rejält... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar