måndag 7 januari 2019

Konsten att städa .... men....!

Fast i sjukträsket igen, denna gången en ilsken uvi som nu är inne på andra omgången med antibiotika och ger mig ont i ryggen och magen. Jag ska alltså vila för att njurarna ska få vila... Vila är inte det jag gör bäst men vis av tidigare gånger så vet jag att detta är inget att leka med..


Vila är trist så jag zappade runt på netflix och fann "Konsten att städa" med Marie Kondo, den lilla japanskan som revolutionerat världen med sina städ knep. Intressant. Jag har läst om henne tidigare och jag minns ett avsnitt i min favorit serie "Gilmore Girls" där mormor rensade sina saker efter denna metod och slängde allt för det gav henne ingen glädje.  Ja man ska hålla i varje sak man tar fram och ger det ingen glädje så ska man rensa ut det.

 En bra metod kan jag tycka man ska omge sig med saker och bära kläder man mår bra av. Men kanske inte efter att som mormor i serien blivit änka och var deprimerad, då ger inget någon glädje, vilket ledde till att hon satt ensam och grät i ett stort tomt hus..


Jag blev lite inspirerad igår och tog fram alla mina kläder, la dom i en stor hög på sängen så som man ska. Gick igen om och sorterade ut lite men har nästan bara kläder jag gillar numera.

Den stora skillnaden blev när jag vek och la tillbaka efter denna metod. Så lite plats kläderna tar nu! Maken och jag har en gemensam t-shirt låda som alltid svämmar över. Där rensade jag bara ut ett linne och en t-shirt men när allt var vikt och stod upp i lådan så fanns där plats för lika mycket till.. Vilken skillnad det blev. 

Ja jag blev frälst och kommer gå igenom alla mina saker efter denna metoden men som sagt.. för att älska och känna glädje i sina saker behöver man nog vara i bra balans själv, annars kan hända man sitter där i ett tomt hus ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar