söndag 28 april 2019

Hållbar utveckling?

Hållbar utveckling ja. 

Detta är det nya som vi ska leva efter.

 Det är stort nu med många olika grenar att tänka på. 

Vi ska värna om miljön med allt vad det innebär. 

Bra tycker jag, super bra att detta blivit en trend. Att människor blir medvetna om hur vi påverkar vår miljö med det sätt vi lever. Att "Plogga" alltså plocka skräp när vi är ute och rör på oss. Super bra tycker jag, både att vi rör på oss mer men också att det blivit "rumsrent" att plocka skräp. Att sopsortera och återvinna, istället för den slit och släng kultur vi haft. Att handla second hand istället för nytt, återbruka och dela med grannen. Att semestra på hemmaplan eller med tåg/buss, ja listan kan göras lång. 

Men, ja här kommer ett stort MEN. 

Det här med maten stör mig. Att alla ska äta vegetariskt eller helst Veganskt. Helt ok i och för sig men och här kommer det stora MEN. Vad är det vi rekommenderas att äta? Jo mat som i mångt och mycket inte odlas i Sverige, mat som transporteras på olika sätt som inte gagnar miljön. Mat som odlas utan de regler för odling och arbetskraft som vi har här.

 När vi här har så många fina matvaror som odlas lokalt, kött från bönder som månar om sina djur, eller viltkött från skogen. Det är nästan som att svära i kyrkan att tala om att man äter kött men det gör jag. Jag äter  kött från Sveriges bönder och vilt från skogen. Jag väljer mat som produceras i Sverige, äter efter säsong det borde väl vara bättre för miljön än att äta mat som producerats och transporteras över hela världen. Det borde väl vara hållbar utveckling. 

Jag läser på förpackningen för att se hur min mat färdats, väljer bort sånt som rest långt för att förpackas för även svensk mat färdas ibland till ett annat land för att förädlas.Visst är sötpotatis gott men hur långt har den rest innan den kommer till min affär, tomater på vintern nej tack då finns det annat att äta osv....Ja så här tänker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar