onsdag 25 september 2019

Stort och smått för en hållbar utveckling.

Hur kan jag påverka?! 

Ja hur kan jag bidra till att resurserna inte slösas i onödan? 

Blir så ledsen när jag läser i olika medier hur Greta hånas, hon som gör sin röst hörd över jorden, som inte låter sig skrämmas av kostymgubbar, hon som står rakryggad och säger som det är.

 Hon hånas av vuxna människor för sitt utseende??! 

Klappas på huvudet och görs narr av osv... Och detta av vuxna makthavare, nej det är skrämmande och jag är glad att hon inte låter sig stoppas av deras ord. Även om jag kan tänka att hon blir ledsen.

 Läser en insändare i morgontidningen . En kvinna som påstår att detta med miljöhot är en "fluga" som kommer att vara bortglömd om några år. Ja kanske, för då är vårt jordklot så förstört att vi inte finns längre. Läser om en sk journalist skriver om plastpåsar i naturen och varför ska han bry sig, det är ju inte hans påsar och vem vet om det skulle vara hans så varför ska han plocka skräp... Suck vilka nötter det finns...

Återkommer till tanken om vad jag kan göra. 

Vad kan jag bidra med. 

Jo små saker som att inte slänga mat i onödan, handla varor med kortdatum i butiken så det inte behöver slängas, duscha kortare, inte borsta tänderna med rinnande vatten, fylla tvättmaskinen, släcka onödiga lampor, återvinna och panta, semestra hemma, plocka skräp på mina promenader, handla svenskt gärna lokalodlat efter säsong, baka mitt eget bröd, återanvända plastpåsar, undvika att köpa plastsaker... 

Ja listan kan göras oändligt lång på vad jag som enskild människa kan bidra med och jag gör det, jag gör allt på denna lista och mer därtill. Och jag tror att vi i Sverige är bra på detta, vi är bäst i världen på sopsortering och återbruk. Privatpersoner i Sverige ja, för företag och kommuner behöver bli bättre på det mesta, vad gäller svensk mat och sopor... Nej nu ska jag återgå till att plocka undan sommarkläder och leta fram vinterkläderna...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar