torsdag 7 maj 2020

Blåbär.

 Blåbär är nog mitt favorit bär av alla. Äter det nästan varje dag, antingen i morgon gröten eller i en smoothie. Det är fullt av nyttigheter och annat. Bästa bären är de jag plockat själv men förra året var ett dåligt bär år. Just när buskarna blommade som bäst kom en period med kyla och blåst så bin och humlor kunde inte göra sitt jobb. Nu håller jag tummarna för att det i år ska bli bättre. Buskarna blommar för fullt och insekterna gör sitt arbete, kyliga nätter men varma fina dagar så det ska nog bli bra. Sen hoppas jag på lagom med regn och värme under sommaren...

Plocka blåbär och lingon är en avkopplande sysselsättning på hösten. Packa lite fika och åka till skogen. Gå där i sin ensamhet och bara vara, fundera lite, sätta sig på en stubbe med kaffet... Ja det är livskvalitet det. 

Vi har en rikedom i skogen som vi har full tillåtelse att bara plocka av, det är inte alla som har.

 En frys full med blåbär, lingon, egenplockade jordgubbar, ja det är för mig rikedom. Så nu håller jag tummarna för ett fint bär år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar