onsdag 22 november 2023

Måste man fira jul?


 Julen närmar sig med stormsteg och med den kommer hetsen, oron och allt annat som följer nu i dessa tider av krig elände och dålig ekonomi. 

Julen ja men först kommer Black week, köp köp köp men varför? Jag erkänner att jag är en bloggläsare, har några sidor med olika bloggare som jag ofta läser, inredning, mode och mycket annat men idag klickade jag ut innan jag läst. Blackweek, bästa fynden, "detta klickar jag hem"... köp köp och nej detta är inget för mig, tvärtom faktiskt... 

Många kämpar nu med ekonomin, dras med förra vinterns elräkningar, räntor som höjs, matpriser som i vissa fall är helt galna men människor fortsätter att försöka leva som de gjorde innan  men nu genom lånade pengar. Vart ska detta ta vägen?

 Läste för ett tag sedan om att skuldsaneringen går i topp, antalet ansökningar är nu större än någonsin och nu från normalisar vanliga "Svenson"familjer men ända fortsätter folk att konsumera, varför, varför ... ?

Är det skamligt att att ha dåligt med pengar? Att inte ha nya saker, åka till Thailand eller Åre? Måste man köpa trendigaste kosmetika märket, kläderna som influencers bär på bilderna, dricka vinerna som är inne, gå på restaurang flera gånger i veckan/månaden..?

 Jag har skrivit om detta förut många gånger och det är en sak som ligger mig varmt om hjärtat och det är sociala mediers påverkan på människan. Man måste ha nya saker/upplevelser som man kan posta för annars finns man inte.. 

Och nu till julen. 

Måste man fira jul?

 Måste man köpa en massa julklappar?

 Nej man måste egentligen ingenting som man inte själv vill, man kan fira hur som helst. 

Men barnen då, måste de inte få julklappar? Nej egentligen inte, de har troligtvis så mycket grejor ändå. Eller gör som mamman i Bad mums 2, gå in på rummen ,leta i gömmorna och slå in något som de glömt att de hade :) eller ge den till grannen och få någon av deras alla grejor så blir de som nytt... 

Ja det finns många olika sätt på vilket man kan göra julen ekonomiskt hållbar. 

 1 stäng ner sociala medier i december. 

2 fundera på vad som är viktigt för just dig och din familj.

 3 se över hur mycket "extra" pengar som finns för julen. 

4 fråga barnen vad de vill ha/behöver, kanske är det tid med sina föräldrar, tid för umgänge... 

5 det finns ett liv efter jul. Januari kallas det, då ska det finnas pengar till allt som behövs..

Ja detta var några av mina tankar kring konsumtionshetsen som just nu börjar infinna sig i vårt land och säkert på många andra platser runt om i världen. I andra länder funderar man på om vänner och släktingar har överlevt nattens bombningar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar