söndag 3 december 2023

Jul med glädje och frid..

 

Julens magi, fylld med glädje, förväntan och en massa annat.. 

Jag vet inte om det är åldern eller något annat men det smög på mig redan förra julen. Sorgen efter mamma som gick bort förra våren, sorgen över att så många lämnat oss genom åren. Julen är sorgsen för mig, ja inte bara sorgsen men mycket känslor är det.

 Barndomens jul hos farmor. Farmor är också borta, alla vi syskon är vuxna och utspridda, mina barn är vuxna, en i Frankrike, en som inte firar jul.. hmm.. 

Vad är då julen för mig numera? 

Efterlängtad ledighet, tid att göra vad just jag vill, inte många klappar att köpa, inga stora julkalas att fixa eller gå på. Ja när barnen var små då var detta min högsta önskan, att få vara själv med god mat, bra böcker, tystnad och frid men nu när jag har det så.. ja då tänker jag på vad min mamma sa, då när jag var trött och sliten " vänta du bara, du kommer att sakna det" och jag bara suckade och sa att aldrig jag ska njuuuta.. men så rätt hon hade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar